یافته‌های یوناما دربارۀ حملات هوایی دشت ارچی ولایت کندز

  • انتشار: ۱۸ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 41270

سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه (۱۷ ثور) گزارش تازه‌‌اش را دربارۀ حملات هوایی نیروهای دولتی بر ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز که به تاریخ ۱۳ حمل از سوی نیروهای حکومتی انجام شد، یافته‌هایش را با رسانه‌ها شریک ساخت.

در این گزارش از تلفات ۱۰۷ تن گزارش داده شده‌است.

گفته می‌شود که این حملات هنگامی رخ داده بود که ده‌ها تن در یک مدرسه در مراسم دستاربندی، گرد آمده بودند.

در گزارش آمده‌است که در این رویداد ۳۶ تن کشته شدند و ۷۱ تن دیگر زخم برداشته‌اند که دراین میان، ۸۱ تن آن‌ها کودکان می‌باشند.

این گزارش، بربنیاد بیش‌از ۹۰ مصاحبه با قربانیان، شاهدان عینی، مقام‌های دولتی و کارمندان صحی، سه اجتماع بزرگ مشورتی در شهر کندز و گزارش‌هایی‌که در جریان مأموریت حقیقت‌یاب به محل حمله به‌دست آمده‌اند ، تهیه شده‌است.

یکی‌از یافته‌های کلیدی گزارش این می‌باشد که حکومت، خاطرنشان ساخته‌است طی این حمله هوایی افراد بلندپایه طالبان موجود در ساحه را آماج قرار داده‌است، از موشک‌ها و ماشین‌دارهای ثقیل برای تیراندازی به محل یک گردهمایی مذهبی و اطراف آن استفاده کرده‌است که باعث کشته و زخمی‌شدن غیرنظامیان که بیشتر آن‌ها کودکان بوده‌اند، شده‌است.

این گزارش به ارائه جزئیات دربارۀ این‌که چرا یوناما قادر نبوده‌است تا به‌صورت انفرادی کشته و زخمی‌شدن افراد غیرنظامی را تایید کند یاهم مأموریت در موقفی نبوده‌است تا حضور یا عمل رهبران طالبان یا گروه‌های موجود در زمان حمله هوایی را تشخیص کند، پرداخته‌است.

گزارش به حکومت پیشنهادهایی نیز به‌شمول بازبینی پالیسی‌های نظامی برای حصول اطمینان از مطابقت‌شان با قانون بشردوستانه بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان در هر زمان، ارائه داده‌است.

این در حالی‌ست که باشنده‌گان ولایت کندز در آن زمان پس‌از این حملات هوایی گفته بودند که در حملات هوایی در منطقۀ دفدانی این ولسوالی، ۵۰ غیرنظامی جان باختند و ۱۵۰ تن دیگر زخم براشتند.

برخی از گزارش‌ها می‌رساندند که در هنگام این رویداد، ده‌ها تن در این مدرسه گرد آمده بودند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟