یادداشت/ نشست روسی و آزمایش آمریکایی

  • انتشار: ۲۵ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 20906

در زمان جنگ‌های داخلی در افغانستان، مستندی از رقابت امریکا و روسیه در افغانستان تهیه شده بود که «گوگرد روسی و سگریت آمریکایی» نام داشت. این اسم برگرفته از سخن مشهور سردار داوود خان است که یک موقع گفته بود: حالا زمان آن فرا رسیده که با گوگرد روسی سگریت امریکایی را آتش زد.
البته سردار محمد داوود خان در آن لحظه متوجه نبود که شعله این کبریت چنان قوی است که دست افغانستان را نیز خواهد سوزاند همان کاری که دود سیگار امریکایی کرد و افغانستان را به کُما برد.
اکنون که بیش از چهار دهه از سخن داوودخان می‌گذرد، هنوز گوگرد روسی آتش می‌زند و سگریت آمریکایی نیز دود می‌کند. فقط با این تفاوت که بعضی مواقع سگریت امریکایی قبل از روشن شدن کبریت روسی، به دودپراکنی شروع می‌کند. همان اتفاقی که دیروز عصر در منطقه آچین ولایت ننگرهار افتاد.
قرار است تا لحظات دیگر، نشست مسکو در مورد افغانستان با حضور نمایندگان چندین کشور از جمله افغانستان در روسیه برگزار شود. در این نشست از امریکا نیز دعوت شده اما گویا واشنگتن قهر کرده و در آن شرکت نمی‌کند. قهر امریکا به خاطر حاشیه‌های این نشست است. به احتمال زیاد در نشست مسکو، موضوع خروج نظامیان خارجی از افغانستان مطرح خواهد شد؛ همان بحثی که مورد علاقه امریکا نیست. همچنین در نشست مسکو، موضوع داعش در افغانستان نیز مطرح می‌شود و در آن، پای امریکا نیز به میان خواهد آمد. مسکو نسبت به فعالیت‌های داعش در افغانستان مشکوک است و آن را به نوعی چراغ سبز امریکا به داعش می‌داند. آزمایش بزرگترین بمب آمریکایی که عصر دیروز در ولایت ننگرهار انجام شد، در کنار برخی اهداف دیگر امریکا در منطقه، بی‌ارتباط با نشست مسکو نیست. امریکا با این کارش به مسکو پیام داد که از افغانستان خارج نمی‌شویم و این کشور هنوز در قلمرو ماست. امریکا در عین حال به شرکت‌کنندگان نشست مسکو نیز پیام داد که به حرف‌های مسکو گوش نکنید چون در مبارزه با داعش جدی هستیم. البته شرکت‌کنندگان نشست مسکو کار خود را خواهند کرد و پیام نهایی نشست مسکو نیز به این مضمون ختم خواهد شد: امریکا عنصر نامطلوب در منطقه است.

 

محمد مرادی

نظرات(۲ دیدگاه)

نظر شما چیست؟