یادداشت/ سه عنصر اساسی مکتب امام علی

  • انتشار: ۲۱ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 20687

مکتب امام علی، مکتب عدالت و حکمت است. این مکتب برای انسان رنجور از بی‌عدالتی و خسته از ظلمِ موجود در جامعه و ناکارآمدی و فساد حکمروایان سخن‌های بسیار دارد.

علاوه براین، در دنیای کنونی که ابرهای تیره افراط‌‌گرایی و زنگار پوسیده قشری‌گرایی و تفکرات عقب‌مانده تحجرگرایی به نام اسلام برهمه جا مستولی گشته است؛ پرداختن و اهتمام به سه عنصر اساسی در مکتب مهرآیین امام علی، در زمینه سیاست و حکومت، می‌تواند راهگشاه باشد.

این سه عنصر عبارت است از عدالت، حقوق‌ذاتی انسان و آزادی.

این عناصر، عناصر کلیدی در مکتب امام علی است که اینک اسلام‌‌گرایان افراط‌گرا و قشری‌گرا با پرچم‌های رنگارنگ جهالت، مقابله با این عناصر را درصدر اولویت‎های خود، برای مقابله قرار داده‌اند.

در قلمرو عدالت علی، حقوق همه برابر است و حتا نسبت برادری و خواهری نمی‌تواند کمترین آلودگی را بر ساحت این اصل اساسی، در مکتب امام علی، پدید آورد.

در حکومت علی، انسان از حقوق ذاتی برخورد است و پذیرش اسلام موجب، ویژه‌‌خواری و امتیاز طلبی نمی‌شود و شهروند درجه اول و درجه دوم بی‌‌معنا است، چرا که انسان در اصل آفرینش باهم برابرند. در مکتب امام علی، مردم و دولت‌مردان دارای حقوق متقابل می‌باشند. حکمروایان نمی‌توانند پشت آموزه‌های اسلام پنهان شوند، و برای خود سپر مصئونیت بتراشند و پندار وکردار خود را معیار حق و باطل بدانند و آزادیهای آنان را برخلاف قانون محدود کنند.

دولت مردان مبرا از خطا نیستند و همه  آزاد هستند و حق‌‌دارند از آن‌‌ها انتقاد کنند،کاستی‎ها را بیان کنند و حقوق خود را مطالبه کنند، حتا اگر در رأس حکومت، شخصی چون خود امام علی باشد.

داکتر سید جواد سجادی

نظرات(۲ دیدگاه)

  1. فاطمه علی خیل
    (۵ قوس ۱۳۹۷)

    ممنون بابت مطالب مفیدتون

نظر شما چیست؟