گیاهان آپارتمانی سمی + توصیه های ایمنی و روشهای پرورش در خانه

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75020

اگر اهل گل و گیاه هستید باید با گیاهان آپارتمانی سمی آشنا باشید. اگر با آن ها آشنایی ندارید و برای اولین بار است که پی به وجود گیاهان آپارتمانی سمی بردید، تعجب نکنید.

گیاهان آپارتمانی سمی

گیاهان و گل ‌ها برای خانه شادابی به ارمغان می آورد. آن ها باعث زیبایی محل زندگی شما شده و به شما آرامش می دهند. با این حال اگر می خواهید از این مخلوقات زیبا در منزل و محل کار خود نگهداری کنید می بایست به این نکته توجه داشته باشید که شماری از گیاهان آپارتمانی سمی هستند و ممکن است برای سلامتی شما و خانواده تان خطرناک باشد.

البته اصلا نگران پرورش گل و گیاه نباشید و بدون هیج دغدغه ای به این سرگرمی جذاب و جالب بپردازید، زیرا اکثر گیاهان آپارتمانی کاملا بی ‌خطر هستند. تنها چند گیاه آپارتمانی سمی وجود دارد که با آشناشدن با آن ها می توانید از بروز مشکلاتی همچون تحریک پوستی، آلرژی و یا ناراحتی‌ های معده جلوگیری کنید. البته شماری از این گیاهان می توانند موجب آسیب‌ های جدی ‌تری نیز شوند زیرا برخی از آن ها سمی تر از سایر گونه ها هستند. این آسیب‌ ها و مسومیت ‌ها بیشتر بچه‌ ها و حیوانات خانگی را تهدید می کند.

همچنین گیاهان آپارتمانی سمی فقط اگر در حجم زیاد مصرف گردند موجب آسیب واقعی می شوند. دیگر اینکه بیشتر گیاهان سمی طعم فوق العاده تلخی دارند و به همین دلیل کودکان و حیوانات خانگی علاقه ای برای خوردن آن ها ندارند. اگر تصمیم گرفته اید که از گیاهان آپارتمانی سمی در منزل و محل کار خود نگهداری کنید حواستان را جمع کنید و آن ها را از دسترس بچه ها دور نگه دارید.

چند گونه از گیاهان آپارتمانی سمی

در ادامه این مطلب چند گونه از گیاهان آپارتمانی سمی را در ایران بیشتر یافت می شوند را معرفی می کنیم.

نرگس (Daffodil)

بیشتر گیاهانی که از خانواده پیازها می باشند از جمله سنبل و گل نرگس زرد در بهار گل‌ دهی می‌ کنند. اگر شما به هر دلیلی این دست از گیاهان را بخورید بلافاصله به مسمومیت دچار می ‌شوید. بلعیدن پیاز این گونه از گیاهان آپارتمانی سمی موجب بروز مشکلات بزرگی همچون معده درد، بالا رفتن فشار خون و ضربان نامنظم قلب و حتی در مواردی موجب مرگ شخص می گردد.

گیاهان آپارتمانی سمی: نرگس

دیفن ‌باخیا (Dieffenbachia)

دیفن ‌باخیا از گیاهان آپارتمانی سمی است از گونه گل‌ شیپوریان (Araceae) که در محیط هایی با نور کم رشد می‌ کند. این گیاه زیبا در میان مردم به نیش زنبور نیز معروف است زیرا اگر شخصی مقدار اندکی از برگ دیفن ‌باخیا را بخورد احساس سوزشی همانند احساس سوزش نیش زنبور تجربه می‌ کند و دچار نفخ نیز می گردد. خوردن این گیاه در حجم زیاد بدون شک می ‌تواند بسیار مرگبار باشد.

گیاهان آپارتمانی سمی: دیفن باتخیا

لیلیوم شرقی (Lilium longiflorum)

اگر در منزل یا محل کارتان از گربه نگهداری می کنید پس اجازه ندهید گربه ملوستان به لیلیوم زیبایتان نزدیک شود. لیلیوم شرقی یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی سمی است. خوردن هرچند اندکی از برگ و یا قسمتی از این گل زیبا توسط یک گربه‌ اگر در زمان کوتاهی تحت درمان قرار نگیرد، می تواند موجب مرگ حیوان گردد. لیلیوم شرقی برای بچه ها خطر چندانی ندارد اما بلعیدن آن می ‌تواند موجب خفگی گردد.

گیاهان آپارتمانی سمی: لیلیوم شرقی

پاپیتال (Common ivy)

مصرف زیاد پاپیتال یا «پیچک معمولی» که به آن «عَشَقهٔ معمولی» نیز می گویند می تواند موجب بروز مشکلات بسیار جدی برای انسان ‌شود. باید به خاطر داشت که تمامی بخش ‌های این گل دوست داشتنی سمی است می ‌تواند باعث سوزش پوست و گلودرد گردد. همچنین خوردن توت این گل موجب بروز تب شدید می ‌شود.

گیاهان آپارتمانی پاپیتال

خرزهره (Oleander)

خرزهره درختچه ای همیشه سبز است که حداکثر به ارتفاع شش متر رشد می کند. خرزهره یکی از گیاهان آپارتمانی سمی بسیار خطرناک محسوب می شود. تمامی بخش های این گیاه به شدت سمی می باشد. اگر این گیاه را پرورش می دهید در هنگام هرس کردن آن حتما از دستکش استفاده نمایید. احیانا اگر در زمان هرس کردن خرزهره دست تان با شاخه ‌های بریده شده آن تماس پیدا کرد، هرچه سریع تر محل آن را با آب و صابون شتشو دهید. لازم است بدانید که بدلیل سم بالای این گیاه خوردن آن می ‌تواند باعث مرگ شود.

گیاهان آپارتمانی خرزهره

گل چمچه ‌ای (Peace lily)

گل فوق‌العاده زیبای چمچه‌ ای یا «برگ ‌قاشقی»، گیاهی همیشه سبز و از گونه گل شیپوریان می باشد. این گیاه دوست داشتی در شرایط نور کم به خوبی رشد می کند. گل چمچه ‌ای اگر در حجم زیادی خورده شود می‌تواند موجب مسمومیت شود.

گیاهان آپارتمانی گل چمچه ای

فیلودندرون (Philodendron)

فیلودندرون خانواده ای گیاهان است. این گیاهان آپارتمانی سمی را چندان نمی توان در خانه ها پیدا کرد. با این حال این گیاه طرفداران خاص خود را دارد. فیلودندرون می ‌تواند موجب بروز مسمومیت در انسان و حیوان گردد. خوردن این گیاه موجب سوختن و تورم لب و همچنین سوزش زبان و گلو می شود. استفراغ و اسهال از دیگر عوارض مسمویت بوسیله این گیاه است.

گیاهان آپارتمانی فیلودندرون

گیاه پوتوس (Epipremnum aureum)

این گیاه که گاهی با برخی از انواع فیلودندرون اشتباه گرفته می شود از خانواده گل‌شیپوریان است. گیاه پوتوس رشد بالایی دارد و بسیار محبوب است. پوتوس یکی از گیاهان آپارتمانی سمی است و علائم مسمومیت بوسیله آن مشابه مسمومیت با فیلودندرون می باشد.

گیاهان آپارتمانی پوتوس

سیکاس رولوتا (Sago palm)

سیکاس رولوتا یکی از قدیمی ‌ترین گونه های گیاهی بر روی کره زمین می باشد. تنه پایینی این گیاه اگر بر روی زمین بیافتد می تواند تا مدت بسیار زیادی به حیات خود ادامه دهد. همچنین حیوانات نیز آن را نمی خورند. همه بخش ‌های این گیاه از جمله دانه و ریشه‌ های آن سمی می باشند و خوردن آن موجب بروز استفراغ و اسهال می ‌شود. خوردن این گیاه حتی ممکن است موجب نارسایی کبد نیز گردد.

زامیفولیا (Zanzibar Gem)

گل زامیفولیا یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی سمی است که در برابر خشکی بسیار مقاوم و در محیط هایی با نور کم نیز رشد بسیار زیادی دارد. قسمت هایی از گیاه زامیفولیا سمی هستند. زامیفولیا را می بایست دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه داشت. باید به خاطر داشت که در هنگام هرس کردن آن از دستکش استفاده شود.

گیاهان آپارتمانی زامیفولیا