گوگل: تحریم هواوی امنیت آمریکا را به خطر می اندازد

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۸
  • سرویس: اقتصادفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 63358

شرکت گوگل تلاش دارد دولت ترمپ را قانع کند تا قادر به ادامه همکاری با هواوی باشد؛ از نظر آن ها این اقدام برای حفظ امنیت آمریکا لازم است.

غول جستجوی انترنتی باور دارد ارائه نشدن سیستم عامل و سرویس های گوگل به هواوی منجر به توسعه نسخه ای هیبرید از آن توسط شرکت چینیایی خواهد شد که خطر هک شدن اندروید را بسیار بالا می برد. امنیت سیستم عامل اختصاصی هواوی تضمین نشده است

گوگل مانند بسیاری شرکت های آمریکایی دیگر از انجام معاملات تجاری با هواوی منع شده است.

از این رو در بلند مدت هیچ یک از سرویس های گوگل روی دستگاه های ساخت هواوی قابل دسترس نخواهد بود، اما این شرکت در کوتاه مدت قادر است به دستگاه هایی که از قبل فعال بوده اند خدمات ارائه کند.

ازآنجایی که فروش موبایل های ساخت هواوی مدت هاست در آمریکا ممنوع است، ادعای گوگل مبنی بر اینکه هک آن ها برای امنیت ملی آمریکا خطر آفرین است چندان منطقی به نظر نمی رسد؛ با اینکه جزییات ادعای گوگل ارائه نشده اما پیش بینی آن ها از روند اتفاقات پیش رو چندان دور از ذهن نیست:

قدم اول:

هواوی نسخه دیگری از اندروید می سازد که دیگر از سرویس های گوگل استفاده نمی کند، یکی از این مهم ترین این سرویس ها گوگل پلی Protect است که به طور خودکار برنامه ها و موبایل را اسکن کرده و به دنبال ویروس ها و عوامل مخرب می گردد.

نکته دیگر این است که افرادی که دستگاه مبتنی بر اندروید خریداری می کنند معمولا تنها از برنامه های ارائه شده در پلی استور استفاده می کنند، جایی که در آن برنامه ها پیش از عرضه فیلترهای بسیاری را می گذرانند.

اما با توجه به ارائه نشدن این سرویس روی سیستم عامل آینده هواوی، کاربران به فروشگاه های دیگر با امنیت پایین تر روی میاورند.

قدم دوم:

این دستگاه ها در همه جای دنیا (به جز آمریکا) فروخته می شوند و به علت امن نبودن، به آسانی هک می شوند.

قدم سوم:

فردی در آمریکا ناآگاهانه اطلاعاتی حساس به یک تلفن ناامن در جایی دیگر از دنیا می فرستد.

هرچه رمزگذاری دو طرفه ایمن باشد، باز هم احتمال دزدیده شدن اطلاعات در موبایلی که هک شده است وجود دارد؛ و بسیاری مردم از اینکه اطلاعاتشان را به چه دستگاهی می فرستند آگاهی ندارند.

قدم چهارم:

امنیت ملی آمریکا به خطر می افتد.

موفقیت یا عدم موفقیت گوگل در متقاعد کردن دولت آمریکا می تواند منجر به حل شدن این مشکل برای همیشه یا پدید آمدن شریطی بسیار پیچیده شود.

هواوی فروشنده شماره یک یا دو تلیفون های هوشمند در سطح جهان است و عجله اش برای توسعه یک سیستم عامل اختصاصی می تواند کنترل اوضاع را به سرعت از دست خارج کند.

هواوی اعلام کرده قادر به ارائه یک سیستم عامل اختصاصی در کمترین زمان ممکن است، اما مانند بسیاری از جوانب این موقعیت، مشخص نیست این سیستم عامل نسخه ای از اندروید بدون سرویس های گوگل خواهد بود یا نرم افزاری کاملا متفاوت.

حتی اگر نگرانی های امنیتی گوگل را در نظر نگیریم، شکی نیست که این شرکت مانند بسیاری کمپنی های دیگر آمریکایی در صورت قطع همکاری با شرکای بزرگی چون هواوی، پول بسیار زیادی را از دست خواهند داد.

در صورت توقف همکاری گوگل و هواوی طرف آمریکایی پول زیادی از دست خواهد داد

طبق گفته های بلومبرگ، هواوی اعلام کرده هنوز مستقیما با دولت آمریکا مذاکره نکرده و منتظر است تا ببیند تلاش های گوگل به کجا خواهد رسید.

از آنجایی که مهلت 90 روزه آمریکا به گوگل در تاریخ ده مرداد به اتمام می رسد، احتمالا وضعیت موجود در تابستان پیچیده تر هم خواهد شد.

تمام نگرانی ها و حساسیت ها درباره دستگاه ها و سیستم های مخابراتی هواوی از قانونی نشات می گیرد، که دولت چین را قادر می کند شرکت ها را ملزم به جمع آوری اطلاعات از طرف خودش کند؛ دولت آمریکا هم نگران است موبایل ها و تجهیزات مخابراتی هواوی شامل یک در پشتی برای فرستادن این اطلاعات به پکن باشند. هواوی البته همواره این ادعا ها را رد کرده است.

به نوشته دیجیاتو،در این بین چین هم از تهیه لیست سیاهی خبر داده که حاوی اسامی شرکت ها و نهادهایی است که در تجارت و پیشرفت این کشور اخلال ایجاد می کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟