گمانه زنی در خصوص عفو «محمد مرسی» بالاگرفت

  • انتشار: ۲۸ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 6438
محمد مرسی

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از فارس، بعد از صدور حکم اعدام برای «محمد مرسی» رئیس جمهور برکنار شده مصر و تعدادی از رهبران این گروه که با انتقادهای وسیع داخلی و خارجی مواجه شده، برخی چهره‌های حامی «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور کنونی مصر از احتمال عفو السیسی از مرسی خبر دادند.

پایگاه خبری «عربی ۲۱»، گزارش داد که السیسی از احکام اعدام اخیر صادر شده به عنوان برگ برنده‌ای استفاده خواهد کرد و اعدام احکام اعدام بدون شک جزئی از هرگونه توافق احتمالی میان خوان و السیسی برای پایان دادن به بحران کنونی مصر خواهد بود.

در همین راستا «مختار نوح» یکی از رهبران پیشین اخوان که از این گروه جدا شده و در حال حاضر از نزدیکان السیسی به شمار می‌رود اعلام کرد که اگر رئیس جمهور مصر مرسی را مشمول عفو ریاست جمهوری کند به سود منافع ملی مصر خواهد بود.

«محمد انور السادات» رئیس حزب اصلاح و توسعه مصر نیز با تأکید بر این نکته اعلام کرد که به نظر او عفو ریاست جمهوری تنها می‌تواند شامل حال مرسی شود و دیگر رهبران اخوان از این مسأله بهره‌ای نخواهند برد.

با وجود اینکه طرح‌هایی از سوی قطر و امارات برای آشتی میان اخوان و حکومت مصر پیشنهاد داده شده است، پیشتر مصر مخالفت خود را با پیشنهاد عربستان برای میانجیگری جهت آشتی میان دولت قاهره و جنبش اخوان المسلمین به طرف سعودی ابلاغ کرده است.

السیسی اخیرا ۱۶۵ نفر از متهمان نقض قانون ساماندهی تظاهرات که مربوط به اعتراضات خیابانی این کشور می‌شوند را عفو کرده و قرار شده در اولین روزهای ماه رمضان از زندان آزاد شوند.

دادگاه جنائی قاهره محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر و ده‌ها تن از رهبران اخوان را در پرونده جاسوسی برای طرف‌های خارجی از جمله حماس، حزب الله و ایران به حبس ابد محکوم کرد.

این دادگاه همچنین در پرونده دیگری مرسی و رهبران اخوان را در پرونده فرار از زندان وادی النطرون و زندان الزعبل به اعدام محکوم کرد.

این حکم با اعتراضات نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری مواجه شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟