گلپی مفید برای تابستان

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 65180

گلپی بسیار مناسب برای رژیم غذایی است که ۹۲ فیصد آن را آب تشکیل می‌دهد؛ هر ۱۰۰ گرام از این سبزی ۵۹ میلی لیتر آب دارد همچنین حاوی سه گرام فیبر بوده که باعث کاهش اشتها می‌شود، علاوه بر آن گلپی حاوی بیش از ۱۵ نوع ویتامین مواد معدنی بوده که به صحت مغز و متابولیسم بدن کمک می‌کند.

مصرف انواع مختلفی از میوه وسبزیجات می تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف گیاهانی همچون گلپی می‌تواند خطر چاقی، دیابت ( مرض شکر )، بیماری قلبی را کاهش دهد و سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد.

سرطان
گلپی حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می کند و تعداد رادیکال‌های آزاد در بدن را کاهش می‌دهد.

بهبود حافظه
کولین جزئی از ویتامین‌های گروه B می‌باشد که در گلپی  یافت می‌شود. این ترکیب به بهبود خواب، حافظه، حرکات ماهیچه‌ها و یادگیری کمک می‌کند. کولین همچنین به حفظ و نگهداری ساختار غشاهای سلولی کمک می‌کند، انتقال پالس‌های عصبی را بهبود می‌بخشد و از بروز التهاب مزمن جلوگیری می‌کند.

استحکام استخوان‌ها
مصرف پایین ویتامین K می‌تواند خطر شکستگی استخوان‌ها و پوکی استخوان را افزایش دهد. مصرف این ویتامین از طریق مواد غذایی باعث استحکام بافت استخوانی می‌شود. همچنین جذب پروتئین بهبود یافته و دفع کلسیم از طریق ادرار کاهش پیدا می‌کند.

خطرات احتمالی گلپی برای سلامتی
موادی همچون لوبیا، کرم، گلپی ، گلپی سبز، عدس ، پیاز ، غلات و حبوبات که فیبر بالایی دارند، ممکن است باعث افزایش باد گردد. اگرچه سبزیجات تازه و غلات سبوس دار بخش سالم هر رژیم غذایی محسوب می شود، اما بهتر است مصرف خود را به طور تدریجی افزایش دهید. در صورت بروز مشکل می توانید مصرف خود را قطع کنید. اگر از رقیق کننده‌های خون همچون وارفارین استفاده می‌کنید باید در مورد مصرف این گیاه با داکتر خود مشورت نمایید. ویتامین K موجود در گلپی نقش مهمی در انعقاد خون بازی می‌کند.. داشتن یک الگوی تغذیه‌ای کامل برای پیشگیری از بیماری ها و دست یافتن به سلامت کلی بدن مفید است. به جای اینکه تنها بر روی یک ماده غذایی تمرکز کنید بهتر است در رژیم غذایی خود از انواع مختلف مواد استفاده کنید.

همچنان خواص های دیگر گلپی قرار ذیل میباشند:

۱ پخته آنرا بخورید لرزه را از بین میبرد ، خواب آور است، مقوی چشم و بینایی میباشد.

۲ برای رفع برونشیت حاد و سرفه های مزمن مفید است.

۳ هر روز آنرا در آب لیمو مخلوط کنید و بخورید برای فشار خون و زردی مفید است.

۴ خوردن برگ تازه آن برای التهاب طحال مفید است.

۵ آنرا با انجیر خشک مخلوط نموده پخته نمایید آب آنرا عسل علاوه نموده بنوشید گرفتگی صدا را که از سردی و رطوبت باشد بر      طرف میکند.

۶  آب تازه آنرا بگیرید و با عسل مخلوط نموده و روزانه سه تا چهار قاشق سوپ خوری آنرا بنوشید برای نرم کردن سینه و آرام کردن سرفه مفید است.

۷ آنرا در شیر پخته نمایید از آن مرحم جور نموده بروی جای درد بمالید درد اعصاب صورت را تسکین میدهد.

۸ دارای ویتامین های (B8.B5.B1.B.A.C ) میباشد .

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟