گفتگوی اوباما و ظریف در راهرو سازمان ملل

  • انتشار: ۷ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 10112

برخی از منابع خبری مدعی شدند که وزیر امور خارجه ایران و رئیس‌جمهور آمریکا در یکی از راهروهای سازمان ملل به صورت اتفاقی با یکدیگر روبرو و با هم دیدار کوتاهی داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از منابع خبری؛ خبرنگار BBC به نقل از منابعی که نام آن ها را فاش نکرده است، اعلام کرد: وزیر امور خارجه ایران و رئیس‌جمهور آمریکا صبح روز دوشنبه در سازمان ملل به هم برخوردند و لحظاتی گفت و گو کردند.

به گفته خبرنگار BBC، یک مقام ارشد کاخ سفید اکنون این خبر را تایید کرده است.

خبرنگار BBC همچنین این خبر را در حساب توییتر خود درج کرده است. «دست دادن ظریف و اوباما حدود ساعت ۲ بعدازظهر به وقت نیویورک انجام شد و تاکنون تصویری از آن منتشر نشده است.»

خبرگزاری «بلومبرگ» آمریکا نیز در این باره نوشت: مقامات ایران و آمریکا سرانجام با یکدیگر دست دادند؛ هرچند «حسن روحانی،» رئیس جمهور ایران، در این دست دادن مشارکت نداشت. با توجه به حصول توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی، انتظار می‌رفت حسن روحانی و باراک اوباما در حاشیه نشست مجمع عمومی با یکدیگر دست دهند؛ اما این موضوع تحقق نیافت و به جای آن «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، با رئیس جمهور آمریکا دست داد.

زمانیکه حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران رسید، باراک اوباما تمایل خود برای دیدار و گفتگو با وی را مخفی نکرد. اوباما امیدوار بود در نشست مجمع عمومی سال ۲۰۱۳ با وی دیدار داشته باشد که بنا به دلایلی این امر ممکن نشد. البته اوباما به سادگی از این موضوع نگذشت و در آخرین ساعات حضور روحانی در آمریکا با وی تماس تلفنی برقرار کرد.

بلومبرگ در پایان نوشت: ایران و آمریکا از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) روابط دیپلماتیک خود را لغو کردند. رسیدن به توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ فرصت خوبی فراهم کرد تا دو کشور شرایط ازسر‌گیری روابط را مورد بررسی قرار دهند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟