گفتگوهای طولانی میان هیئت کابل و طالبان در اسلو

  • انتشار: ۲۸ جوزا ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 6444

دویچه‌وله آلمان از برگزاری نشست طولانی مدت میان هیئت طالبان و نمایندگان دولت وحدت ملی در اسلو پایتخت نروژ خبر داد

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افغان ایرکا، دویچه وله آلمان در گزارشی نوشت: هیئتی که از افغانستان برای شرکت در نشست صلح «مجمع اسلو» به نروژ سفر کرده است بحث طولانی با نمایندگان طالبان داشته است. در این بحث دو طرف پیشنهادها و مواضع خود را بیان کرده‌اند.

«انورالحق احدی» وزیر سابق تجارت کشورمان که در این نشست شرکت داشته است، به دویچه‌وله گفت که یک جلسه سه‌ونیم ساعته میان نمایندگان طالبان و هیئت حکومت افغانستان در اسلو برگزار شد.

به گفته وی، «حکمت کرزی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشور پیشنهاد جامعی را ارائه کرد و نمایندگان طالبان نیز دیدگاه‌های خود و موضوعاتی را که مانع صلح می‌دانند مطرح کردند.

ریاست هیئت طالبان در مجمع اسلو را «سید طیب آغا» به عهده داشته و «سهیل شاهین» و «سید رسول حلیم» نیز اعضای آن بوده‌اند. احدی گفت که «طالبان به صورت مشخص گفتند که هدف ما انحصار قدرت نیست.»

احدی چنین نتیجه‌گیری می‌کند که وقتی انحصار قدرت مطرح نباشد، سیاست رقابتی از جمله انتخابات و احزاب مطرح است.

وی در ادامه افزود: فکر می‌کنم این راه را برای یک توافق بر سر یک نظام باز می کند. حالتی مطرح شده است که از لحاظ نظام سازی جایی برای صحبت با طالبان ایجاد شده است.

احدی گفت: به عقیده من، موضع طرف مقابل به موضعی که مردم افغانستان می‌خواهند نزدیک شده است، یعنی در قسمت حقوق زنان. آیا این صددرصد است؟ نه، بلکه یک اندازه انعطاف وجود دارد.

احدی با بیان این که قانون اساسی، دموکراسی و حقوق زنان به عنوان اصول اساسی از جانب حکومت مطرح است، افزود: در موضع طالبان هم اشاره قوی به حقوق مردم و حقوق زنان وجود داشت. مشاهدات من این است که بعضی مواضع مشترکی میان دو طرف وجود دارد.

گروه طالبان پیش از این اعلام کرده بود که با نمایندگان دولت افغانستان در نروژ پیرامون مذاکرات صلح گفت‌وگو نخواهد کرد اما این گروه تا این لحظه پیرامون اخبار منتشر شده در یان باره اظهار نظری نکرده است.

طالبان می‌گویند در شرط‌های آن‌ها برای پیوستن به مذاکرات صلح تغییری به وجود نیامده و حضور آن‌ها در چنین نشست‌هایی بیشتر جنبه آگاهی‌بخشی به طرف مقابل دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟