گزارش ویژه: عربستان سعودی و تروریسم؛ دو روی یک سکه

  • انتشار: ۲۵ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 3962

از زمان آغاز آنچه از آن به عنوان «بهار عربی» در کشورهای عربی یاد می‌شود، ایالات متحده آمریکا به منظور سوء استفاده از شرایط و انتقام گیری از محور مقاومت دست به ماهیگیری از آب آلوده زد. پس از آن، گروه های مسلح مختلفی آمادگی خود را برای مشارکت در جنایت های واشنگتن در منطقه اعلام کردند که دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره از جمله آنها به شمار می روند. عربستان سعودی نیز که همواره تلاش کرده و می کند تا حرف اول و آخر را در منطقه بزند و به نوعی ابتکار عمل در تمامی تحولات سرنوشت ساز را در دست داشته باشد، تصمیم گرفت تا در کنار آمریکا ایستاده و صدای مقاومت را خاموش کند.

امروز دیگر کسی شک ندارد که عربستان سعودی درست گام در مسیر گروه تروریستی داعش گذاشته است و در راستای نابودی تمامی جنبش های آزادی خواهانه در منطقه ـ به صورت مخفیانه یا آشکارا ـ تلاش می کند. تجاوز نظامی آشکار به ملت بی دفاع یمن نمونه بارز این دست از اقدامات سعودی ها است. مقامات آل سعود، کشتار مردم بی گناه یمن، آواره کردن آنها، تخریب خانه های آنها، وادار کردن آنها به مهاجرت و … را در دستور کار خود قرار داده اند و گمان می کنند که از این طریق می توانند «خار مقاومت» که در چشمشان فرو رفته است را خارج کنند. آنها ادعا می کنند که به منظور حمایت از مردم یمن در مقابل بیگانگان یعنی حوثی ها دست به چنین اقدام ظالمانه ای زده اند. اما عربستان سعودی کجا و حمایت از مظلومان کجا؟!

بدون شک در تجاوز امروز عربستان و آمریکا به یمن، اهداف بسیاری نهفته است چه در زمینه نظامی ـ امنیتی و در چه در زمینه سیاسی ـ اقتصادی. صرف نظر از اهدافی که سعودی ها در توجیه تجاوز نظامی خود به یمن اعلام کردند و ـ هیچگاه این اهداف اثبات نشدند ـ باید به نتایج این تجاوز که شاید حاکی از اهداف حقیقی سعودی ها از این اقدام باشد سخن گفت.

عربستان سعودی در گام اول تجاوز خود به یمن، تمامی موازین و قوانین بین المللی به ویژه قوانین مربوط به حقوق بشر را زیر پا گذشته و اقدام به کشتار غیرنظامیان یمن و نقض حاکمیت ملی این کشور کرد. مقامات این کشور همچنین دخالت در امور داخلی یمن را در دستور کار خود قرار داده و تلاش کردند تا نظر و دیدگاه خود را به مردم این کشور تحمیل کنند.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که هدف اصلی سعودی ها از تجاوز نظامی آشکار به یمن، نابودی جنبش انصارالله در این کشور بوده است. این اقدام سعودی ها با هدف تقویت قدرت گروه های تروریستی در یمن از جمله داعش و القاعده صورت گرفت؛ گروه هایی که جنبش حوثی انصارالله همواره با آنها در حال جنگ بوده و هست. هدف دیگر سعودی ها از انجام این اقدام نظامی در یمن، تضعیف ارتش این کشور است. آنها سعی کردند تا از این طریق یکی از ارتش های عربی را ناکارآمد کنند.

در همین راستا نمی توان از یکی دیگر از اهداف سعودی ها که تخریب زیرساخت های یمن است، به سادگی عبور کرد. این موضوع آنجا آشکار شد که جنگنده های ارتش عربستان سعودی در طول دو هفته حمله گسترده به نقاط مخلتف یمن، کارخانه ها، مراکز تجاری ـ بازرگانی، بنادر و سواحل، نهادهای رسانه ای، فرودگاه ها، مساجد، بیمارستانها در این کشور را به شدت بمباران کردند. آنها سعی کردند از این طریق از یک سو زیرساخت های یمن را تخریب و از سوی دیگر خسارت های مالی هنگفتی را به اقتصاد این کشور تحمیل کنند.

تشابه گسترده اقدامات عربستان در یمن با جنایت های تروریست ها در سوریه

مقایسه تجاوز عربستان به یمن و تجاوز گروه های تروریستی با حمایت های غربی ـ عربی به سوریه حاوی تشابهات بسیاری میان داعش و عربستان سعودی است. وجه مشترک میان دو کشور یمن و سوریه این است که مردم آنها به دنبال داشتن استقلال و زندگی عزتمندانه هستند اما در مقابل، کودکان آنها با بی رحمی تمام توسط متجاوزان کشته می شوند. وجه مشترک دیگر در این دو کشور، تخریب زیرساخت های آنها از سوی دشمنان است. به آتش کشیده شدن خانه ها، تخریب بیمارستان ها، مساجد و مراکز امنیتی از جمله اتفاقاتی است که هم در یمن و هم در سوریه اتفاق می افتند.

با این وجود کارشناسان می پرسند که عربستان سعودی چگونه می تواند از باتلاقی که خود را در آن گرفتار کرده است، نجات دهد؟ به گفته کارشناسان عربستان سعودی هرکاری که لازم بود برای تحقق اهداف خود در یمن انجام دهد را انجام داد اما در نهایت موفق به تحقق هیچیک از اهداف خود نشد. این درحالی است حمایت های گسترده مردمی در سراسر جهان از مردم یمن و جنبش انصارالله رو به افزایش است. عربستان سعودی علاوه بر شکست در یمن، متحمل شکست دیگری نیز شد. مقامات این کشور موفق نشدند آنگونه که انتظار داشتند ارتش های دیگر کشورها را نیز به طور گسترده در تجاوز به یمن با خود همراه کنند. آل سعود قصد داشت با همراه کردن ارتش های دیگر کشورها در این اقدام نظامی، به تدریج پای خود را از یمن بیرون کشیده تا دیگر کشورها به نمایندگی از آن در این کشور مشغول جنگ شوند.

می توان گفت تنها دستاوردی که با حمله آل سعود به یمن برای مقامات سعودی حاصل شد، آشکار شدن چهره جنایتکارانه آنها برای افکار عمومی جهان است. دستاورد دیگری که برای مقامات سعودی به دست آمد در متحد شدن بیش از پیش گروه های مختلف یمنی با یکدیگر به شمار می رود. دستاورد دیگر و مهمترین دستاورد، افزایش اعتماد به نفس مردم یمن به گزینه مقاومت در برابر تجاوز بود.

تحلیلگران معتقند که سعودی ها در شرایط کنونی تنها می توانند به یک حمله زمینی چشم داشته باشند که آن هم با توجه به تحولات میدانی اخیر بدون شک به شکست خواهد انجامید. این شرایط پس از اشتباه محاسباتی سعودی ها برای آنها پیش آمد. آنها هیچگاه موضع پاکستان در مخالفت با مشارکت در ائتلاف ضد یمن را پیش بینی نمی کردند. آنها حتی موضع ترکیه که خواهان یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن شده است را پیش بینی نمی کردند. مقامات سعودی هیچگاه تصور نمی کردند که مصر برای کمک به آنها در جنگ علیه یمن، پول مطالبه کند.

با این حال تمامی تحولات میدانی کنونی حاکی از شکست قریب الوقوع آل سعود در یمن است. شکستی که به نظر می رسد دیری نمی کشد که خود سعودی ها به آن اعتراف خواهند کرد تا حد اقل از باتلاقی که هر روز بیشتر در حال غرق شدن در آن هستند، نجات یابند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟