گزارش وزارت خارجه آمریکا غیر مسلکی و غیر واقع بینانه!

  • انتشار: ۲۷ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 88109

در گزارش وزارت خارجه آمریکا، میزان نفوس مردم شیعه و هزاره بین ۱۰-۱۵ فیصد برآورد شده است. این گزارش در شرایط زمانی خاص که بحث از گفتگوی بین‌الافغانی و احتمالا توزیع قدرت مطرح است، از حساسیت خاص برخوردار می‌باشد.

از نظر مسلکی این گزارش از جهات مختلف غیر علمی، نا عادلانه و غیر واقع بینانه است:

۱-در کشور ما تا کنون هیچ‌گونه احصائیه و سر شماری دقیق وجود ندارد، بنا بر این آنچه گفته می‌شود تخمینی و تقریبی است؛ اما هر تقریبی باید مبتنی بر اساس منطقی و قابل قبول باشد.

۲- در توافق‌نامه بن نفوس مردم شیعه و هزاره ۱۹ فیصد تخمین زده شد که البته کمتر از نفوس واقعی این مردم بود.

۳- بیشتر موارد تقسیمات اداری اقوام ساکن در کشور معیار تخمین و برآورد نفوس قرار می‌گیرد. با توجه به تقسیمات ناعادلانه گذشته می‌توان گفت نتیجه حاصل از مبنای ناعادلانه خود ناعادلانه خواهد بود. در بسا موارد یک واحد اداری مردم شیعه و هزاره از نظر نفوس برابر به چهار تا پنج واحد اداری دیگر اقوام کشور است.

۴- مبنای علمی این تخمین چیست؟ تفاوت و ضریب خطای این تخمین خود از نظر علمی پرسش برانگیز است. احتمال بین ۱۰-۱۵ نشان دهنده غیر مسلکی و غیر علمی بودن این تخمین است.

با توجه به سیاسی بودن این‌گونه تخمین‌ها در مورد نفوس کشور، وزارت خارجه آمریکا باید در مورد مسئولانه برخورد نماید. کشوری که داعیه مبارزه با تبعیض و ستم اجتماعی را دارد، نباید مسایلی را مطرح کند، که باعث استمرار تبعیض و بی عدالتی در توزیع قدرت گردد.

دکتر سید عبدالقیوم سجادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟