افغانستان چهارمین کشور از نظر تعداد کشته ها در درگیری های مسلحانه

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 22023

یک مرکز تحقیقاتی بین المللی در گزارشی که به تازگی به نشر رسانده است، گفته است که افغانستان بعد از سوریه، مکزیک  و عراق بیشترین تعداد کشته های درگیری های مسلحانه را در جهان به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش مرکز بین المللی تحقیقات راهبردی، سوریه از نظر تعداد کشته ها در درگیریهای مسلحانه، در رتبه اول قرار داد.

گزارش مرکز بین المللی تحقیقات راهبردی که امروز (سه شنبه) منتشر شده حکایت از آن دارد که فقط در سال 2016 حدود 23 هزار نفر در درگیری‌های میان پولیس مکزیک با باندهای تبهکار کشته شدند، که این رقم تقریبا برابر با نصف تلفات سوریه در سال 2016 است.

مرکز بین المللی تحقیقات راهبردی که سازمانی پژوهشی بوده و مقر آن لندن است، در گزارش سالانه خود با عنوان ” بررسی درگیری های مسلحانه” اعلام کرد که بر خلاف سوریه، اوضاع مکزیک از این منظر مورد توجه رسانه ها قرار نگرفته است.

این گزارش خاطرنشان می کند که در سال 2016 حدود 157 هزار کشته ناشی از درگیری های داخلی در جهان ثبت شد. این درحالی است که در سال 2015 این رقم 167 هزار نفر بود.

براساس این گزارش، کشورهای عراق، افغانستان، یمن، سومالی، سودان، ترکیه، سودان جنوبی و نیجریه پس از مکزیک و سوریه، در فهرست بیشترین تلفات انسانی در درگیریهای مسلحانه قرار دارند.

این در حالیست که در گزارش تازه سازمان ملل که حدود دو هفته قبل به نشر رسید گفته شده بود؛ که در سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی، شمار قربانیان غیر نظامی ۲۱۸۱ تن است که شامل ۷۱۵ کشته و ۱۴۶۶ زخمی می‌شود.

همچنین در گزارش سازمان ملل آمده است که نیروهای طرفدار دولت، مسؤول ۱۶۵ کشته و ۲۸۶ زخمی شناخته شده اند که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، بیانگر دو درصد کاهش است.

در گزارش یوناما، ۹ درصد غیرنظامیان در نتیجۀ درگیری بین نیروهای طرفدار دولت و مخالفین مسلح قربانی شده اند؛ که عامل آن مشخص نگردیده است.

بر اساس گزارش یوناما، کابل بیشترین تلفات افرادی ملکی را از ناحیه حملات انتحاری و گروهی در این شهر متحمل شده است و سپس ولایت‌های هلمند، قندهار، ننگرهار و ارزگان بیشترین قربانیان غیرنظامیان را شاهد بوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟