گزارش شورای امنیت: طالبان به سیاست‌های مستبدانه‌ پشتون‌محور خود بازگشته‌اند

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 141953

تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که طالبان به سیاست‌های «مستبدانه‌ی پشتون‌محور» و حذف سال‌های ۱۹۹۰ شان بازگشته‌اند.

بخش‌های این گزارش را صبح امروز (شنبه، ۲۰ جوزا) نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد در توییتر خود نشر کرده است.

در این گزارش آمده است که ساختار اداره‌ی طالبان بیشتر مبتنی بر سیاست حذف، «پشتون‌محور» و سرکوب مخالفان است. به نقل از گزارش، تنها پنج وزیر و نُه والی غیرپشتون از ۳۴ والی بیانگر سیاست «پشتون‌گرایی» سال‌های ۱۹۹۰ طالبان است.

تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل گفته است که نشانه‌‌ی تأثیر رهبران طالبان مقیم کابل در تغییر پالیسی‌های این گروه وجود ندارد و امید تغییر در آینده‌ی نزدیک تا میان‌مدت‌ کم است.

این تیم در بخشی از این گزارش خود گفته است که اختلاف میان طالبان بر سر تقسیم سمت‌ها در ساختار دولت و ادارات محلی هم قابل ملاحظه است. به نقل از این گزارش، تضاد و منازعه بر سر پست‌های دولتی و کنترل بر منابع پولی، طبیعی و قاچاق مواد تجاری وجود دارد.

در گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد طالبان متهم شده‌اند که به توافق‌نامه‌ی دوحه مبنی بر قطع رابطه با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده عمل نکرده‌اند.

به نقل از گزارش، رابطه‌ی طالبان با گروه‌های القاعده و تحریک طالبان پاکستان با قوت خود وجود دارد.

تیم تحلیل و نظارت کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت در گزارش خود افزوده است که نشانه‌هایی وجود دارد که القاعده در حال احیای مجدد توانایی عملیاتی خود است و تحریک طالبان پاکستان هم به حمایت طالبان افغانستان حملات شان ‌را در داخل پاکستان انجام می‌دهند.

در این گزارش گفته شده است که در حال حاضر تعدادی از گروه‌های تروریستی آزادی بیشتر فعالیت‌ در افغانستان دارند و با این حال تهدید تروریسم در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

به نقل از گزارش، طالبان روابط دیرینه و سنتی با اکثریت گروه‌های تروریستی، به شمول جنبش اسلامی اوزبیکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و جماعت انصارالله دارند.

در حالی‌که گزارش‌ها حاکی است که طالبان در از بین‌بردن کشت تریاک به موفقیت چشم‌گیری دست یافته‌اند، شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش خود گفته است که هنوز زود است که درباره‌ی تأثیرات فرمان منع کشت تریاک رهبر طالبان قضاوت شود.

در این گزارش آمده است که قیمت‌های مواد مخدر و تولید بیشتر متامفتامین افزایش یافته است.

در گزارش ادعا شده است که افراد کلیدی طالبان در تولید و قاچاق مواد مخدر دخیل‌ اند.

به‌تازگی یک نهاد ارائه‌دهنده‌ی معلومات جغرافیایی مستقر در بریتانیا موسوم به آلسیس (Alcis) گفته است که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کشت تریاک در افغانستان «کاهش بی‌سابقه» داشته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟