گزارش تأسف بار «عفو بین الملل» از جنایات طالبان در قندوز

  • انتشار: ۱۱ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 10292

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از هشت صبح، عفو بین‌الملل می‌گوید در حالی که نیروهای افغان ادعای کنترول دوباره بر نواحی مهم شهر کندز را کرده‌اند، کشتار، تجاوز دسته‌جمعی و تلاشی خانه‌به‌خانه از سوی جوخه‌های مرگ طالبان فقط برخی از گزارش‌های وحشتناکی‌اند که از این شهر شمالی به بیرون درز کرده‌اند.

این سازمان با شمار زیادی از مردمی‌ که اکثریت آن‌ها زن‌اند و روز دوشنبه که طالبان یک حمله ناگهانی را بر این شهر آغاز کرد، فرار کرده‌اند، صحبت کرده است. مدافعان حقوق زنان کندز از «فهرست مرگ» صحبت کرده‌اند که طالبان برای ردیابی فعالان و دیگر افراد استفاده می‌کرده‌اند و گفته‌اند که چگونه جنگجویان طالبان غیرنظامیان زیادی را مورد تجاوز قرار داده و کشته‌اند.

حوریه مصدق، پژوهشگر عفو بین‌الملل می‌گوید: «اظهارات وحشتناکی که دریافت داشته‌ایم، تصویری از منطقه وحشت طی تسخیر بی‌رحمانه این شهر توسط طالبان در این هفته ترسیم می‌کند. گزارش‌های معتبر متعددی از کشتار، تجاوز و دیگر اعمال وحشیانه که بر ضد باشندگان این شهر صورت گرفت باید مقام‌های افغان را برانگیزاند تا اکنون برای حفاظت از غیرنظامیان به‌ویژه در نواحی که به‌نظر می‌آید درگیری شدید است، کار بیشتری انجام دهند.»

«در حالی که نیروهای افغان تلاش می‌کنند تا کنترول کامل این شهر را در دست گیرند و نظم و قانون را در کندز برقرار کنند، نبرد سنگین ادامه دارد. حفاظت غیرنظامیان از کشتار و دیگر آزارهای جدی در دست طالبان، از اهمیت زیاد برخوردار است. بسیاری از نهادهای بشردوستانه، شجاعانه به کارشان در کندز و اطراف آن در روزهای گذشته ادامه داده‌اند. آن‌ها باید اجازه انجام فعالیت‌های‌شان را برای نجات جان انسان‌ها داشته باشند. در حالی که هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند، مهم است که تمام طرف‌ها روی یک راه خروج بشردوستانه که اجازه امن ترک شهر از طرف غیرنظامیان را بدهد، توافق کنند.»

زنی که برای قربانیان این خشونت داخلی در کندز کمک فراهم آورده و برای حفاظت به ولایت همجوار گریخته به عفو بین‌الملل گفته است که جنگجویان طالبان از «فهرست مرگ» برای تعقیب اهداف‌شان استفاده می‌کرده‌اند. این فهرست شامل نام‌ها و تصاویر فعالان، ژورنالیستان و کارکنان مدنی مستقر در کندز است.
این زن گفته است که بستن مسیرهای خروج از شهر از طرف طالبان، وی و زنان و مردان زیادی را مجبور کرد تا از روی بام‌ها فرار کنند. آن‌ها بیش از هفت ساعت خسته و با پاهای خون‌آلود، مجبور به پیاده روی شدند.

وقتی طالبان روز دوشنبه کنترول ساختمان امنیت ملی و دیگر نهادهای دولتی و اینجوها را در کندز به دست گرفتند به اطلاعاتی درباره کارکنان اینجوها، کارمندان دولت و اعضای نیروهای امنیتی از جمله آدرس، شماره تلیفون و تصاویر آن‌ها دست یافتند.

از آن به بعد گفته شده که جنگجویان طالبان از بچه‌های خردسال برای کمک به تلاشی خانه به خانه جهت یافتن اهداف‌شان استفاده کرده‌اند.
یک زن فعال حقوق بشر گفته است که خانه‌اش سه‌شنبه شب توسط طالبان غارت و به آتش کشیده شد. جنگجویان طالب مکررا با وی تماس می‌گرفتند تا جای زنانی را که وی به آن‌ها کمک کرده پیدا کنند. وی و چندین زن دیگر ترتیبی دادند تا برای خودشان و بچه‌های‌شان کمک دریافت و به سلامت فرار کنند. اما وی به عفو بین‌الملل گفته است که او و خانواده‌اش فقط توانسته‌اند که با لباس‌های‌شان بر پشت فرار کنند.

کشتار جمعی و تجاوز

به‌گفته فعالان محلی، جنگجویان طالبان هم‌چنین بستگان زن و اعضای خانواده‌ها از جمله کودکان مربوط به نیروهای پولیس و سربازان به‌ویژه کسانی را که با پولیس محلی کار می‌کرده‌اند مورد تجاوز قرار داده و کشته‌اند. طالبان هم‌چنین خانه‌های این افراد را آتش زده و داشته‌های‌شان را غارت کرده‌اند.

بستگان یک زن که به حیث قابله در شفاخانه نسایی کندز کار می‌کرد به عفو بین‌الملل گفته‌اند که چگونه جنگجویان طالب وی را مورد تجاوز دسته‌جمعی قرار داده و قابله دیگری را به اتهام آن که به زنان در شهر خدمات نسایی ارایه کرده است، کشته‌اند.

طالبان تمام زندانیان مرد بازداشتی در کندز را رها کردند و به آن‌ها سلاح دادند تا بر ضد نیروهای دولتی بجنگند. زندانیان زن مورد تجاوز قرار داده گرفته و لت‌وکوب شدند و بعد طالبان برخی از آن‌ها را اختطاف کرده و دیگران را رها کردند.

یک شاهد عینی به عفو بین‌الملل گفت که یک زن غیرنظامی ‌در محله‌اش در زمان جنگ بین طالبان و نیروهای امنیتی، مرمی ‌خورد. طالبان به فریادهای دردناک وی با وارد شدن به خانه‌اش و نشانه رفتن بر سرش شلیک کردند و شوهرش را مجبور کرده شاهد مرگ زنش باشد.

یک مدافع حقوق بشر کندز به عفو بین‌الملل گفت: «وقتی طالبان کنترول‌شان را بر کندز تحکیم کردند، ادعا کردند که قانون و نظم و شریعت را به شهر می‌آورند. اما هر کاری که انجام دادند در ضدیت با نظم و شریعت بود. من نمی‌دانم که چه کسی ما را از این وضعیت نجات می‌دهد. »

ترس از حملات انتقامی‌

در حالی که نیروهای حکومتی، کنترول کندز را بازپس می‌گیرند، عفو بین‌الملل از آن‌ها خواسته است تا بر ضد هر عضو دستگیر شده و یا زخمی ‌طالبان از تلافی کار نگیرند. هر جنگجوی طالبی که مظنون به نقض جدی حقوق بشر یا حقوق بشردوستانه بین‌المللی شده باید مورد بازپرسی قرار گیرد و در دادگاه عادلانه بدون توسل به مجازات مرگ، محاکمه شود.

حوریه مصدق گفت: «شکستن چرخه خشونت و بازگشت به حاکمیت قانون به معنای اطمینان از این است که سربازان و مقام‌های افغان از هیچ فرد زندانی انتقام نمی‌گیرند، امری که معادل جنایت جنگی خواهد بود.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟