گزارشی تکان دهنده از “کثیف ترین اقتصاد” با سود 150 میلیارد دالری

  • انتشار: ۶ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20140

درحالی که سال گذشته بیش از هفت هزار نفر درسراسر جهان برای شروع یک زندگی تازه و امن، خود را یا به قایق های پوسیده ای سپردند که امواج سهمگین دریا آنها را بلعیده بود یا پا به خطرناکترین جاده ها گذاشتند که برایشان انتهایی نداشت، قاچاق انسان برای سوداگرانش بیش از150میلیارد دالر سود به ارمغان آورد.

سازمان بین المللی مهاجرت در گزارش روز 17 مارچ خود از قاچاق انسان به عنوان ‘کثیف ترین اقتصاد ‘ نام برد.

طبق این گزارش قاچاق انسان ، سال 2016 میلادی جان هفت هزار و763 نفر از مهاجران غیرقانونی را گرفت که این رقم در مجموع نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش نشان می دهد.

دریای مدیترانه بزرگترین و مهمترین مسیر آبی مهاجران غیرقانونی بود که بیشترین مرگ و میر آنها در این گذرگاه با رقم 5 هزار و 98 نفر رقم خورد.

همه قربانیان دریای مدیترانه آفریقایی های فقیر یا شهروندان کشورهای خاورمیانه بودند که در آتش جنگ و ناامنی یا فقر و فلاکت منطقه خود می سوختند.

آمار غرق شدن مهاجران در دریای مدیترانه در سال 2016 بیش از 35 درصد نسبت به سال ماقبل و 55 درصد نسبت به سال 2014 افزایش داشته است.

طبق این گزارش پس از آن بیشترین آمار مرگ و میر مهاجران غیرقانونی در شمال و شاخ آفریقا به ترتیب با رقم های هزار و 279 و 239 نفر بوده است.

91  نفر از آفریقایی های منطقه زیر صحرا نیز در سال گذشته با رویای رهایی از فقر و فلاکت سوار همان قایق هایی شدند که خود آن را ‘کشتی مرگ ‘ می نامیدند.

براساس اسناد به دست آمده ، سوداگران در آفریقا اقدامات ضد انسانی بسیاری مرتکب شدند. آنها به ویژه دسته های بزرگ صدها نفری از مهاجران را در قایق های کوچک پوسیده، روی هم انباشته و بدون هیچ نوع وسیله نجات به امواج سهمگین مدیترانه حتی در ماههای زمستان که ارتفاع امواج به بیش از 20 متر می رسد ، سپردند.

قایق های کهنه و پوسیده و شرایط بد نگهداری و همچنین انباشتگی افراد در این قایق ها سبب کشته شدن 148 مهاجر آفریقایی شده است.

کشتار مسلمانان روهینگیا توسط بودائیان افراطی و جنگی نابرابر علیه آنها در منطقه جنوب شرق آسیا نیز سبب شد تا این افراد قربانیان جدید سوداگران در سال گذشته باشند.

براساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت ،تعداد 184 نفر ازمهاجران آسیایی در مسیر خود برای رسیدن به مقصد، عمدتا در دریا غرق شدند.

اکثر مهاجران قربانی آسیای جنوب شرق از روهینگیا و بنگلادیش بودند که سعی داشتند از طریق دریا خود را خود را به تایلند و مالزی برسانند.

البته کشته شدگان صرفا آسیایی یا آفریقایی نبودند بلکه درمرزهای مکزیک تا آمریکا نیز 400 نفر از شهروندان مکزیک برای رسیدن به آمریکا در صحرای آریزونا و مسیر ‘تگزاس ریو گرند’ کشته شدند. آرزوی مکزیکی ها همان کشوری بود که بسیاری از مردم آمریکا با ریاست جمهوری ترامپ ،از آن فرار کرده و خود را به دورترین نقاط دنیا مانند نیوزیلند رسانده اند.

بیشترین میزان افزایش مرگ و میر مهاجران غیرقانونی در سال 2016 نسبت به سال ماقبل، به رغم سود سرشاری که قاچاقچیان حرفه ای از این راه کسب کردند، از دو منطقه آفریقا و آمریکا در جهان بوده است.

علاوه براین 175 نفر از قربانیان مهاجر از آمریکای مرکزی، 27 نفر از جنوب آمریکا بودند و 105 نفر نیز به منطقه دریای کارائیب تعلق داشتند.

این سازمان بین المللی اذعان دارد آماری که ارائه کرده از طریق نهادهای دولتی و یا گروههای مدنی حامی مهاجران به دست آورده و آمارواقعی تلفات جانی بسیار بالاتر از این ارقام است زیرا تعداد زیادی از مرگ و میرهای مهاجران در جایی ثبت نمی شود.

قربانیان قاچاق انسان در دو منطقه خاورمیانه 113 نفر و دریای کارائیب نیز 105 نفر بودند.

این درحالی است که قاچاق انسان به علت درآمدهای سرشاری که برای سوادگران ایجاد می کند سبب شده تا از آن به عنوان ‘اقتصاد کثیف یا سیاه’ یاد شود، وسوسه ای که حتی بسیاری از ماموران دولتی و نیروهای پولیس و مرزی را در سراسر دنیا در دام خود گرفتار کرده است.

طبق گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2016 حدود 27 میلیون نفر انسان در سراسر جهان از طریق قاچاق مورد بهره برداری غیرقانونی قرار گرفتند.

مرکز مطالعات هاروارد پالیتیکس هم در گزارش 16 مارچ 2017 خود اعلام کرد: اگرچه ‘تجارت برده’ در سال 1860 در جهان منسوخ شده اما شکل،نوع و حتی آمار آن تغییر کرده و بسیار گسترده تر و سازمان یافته تر شده است.

براین اساس، آمار کسانی که در سال گذشته به بردگی گرفته شدند بیش از سه برابر تمام آمار افرادی است که طی قرن های 15 تا 19 میلادی به بردگی گرفته شدند.

کارشناسان این مرکز تحقیقاتی اعلام کردند، بردگی نوین که عمدتا از طریق قاچاق انسان و به کارگیری اجباری نیروی انسانی انجام می شود از سود سالانه 150 میلیارد دالری برخوردار است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟