گزارشی از روز دوم نشست «ریکا»

  • انتشار: ۱۴ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 9120

خبرگزاری اطلس ـ روز دوم ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ ای موسوم به ریکا با سخنرانی‌ مقام‌های بلند پایه‌ کشورها عضو این نشست آغاز شد.

سخنرانان مهم نشست روز جمعه، رئیس جمهور غنی، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه کشورمان، سراج الدین اسلوف وزیر امور خارجه تاجکستان، محمد گلی محمد اوف وزیر مالیه ترکمنستان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر داخله ایران، سرتاج عزیز مشاور امنیتی رئیس جمهور پاکستان، ارجون تاپا منشی عمومی سازمان همکاری های منطقه‌یی آسیای جنوبی و سوجاتا مهتا معاون وزیر خارجه هند بودند.

تمام مقام‌های بلند پایه‌ در این نشست حمایت شان را از افغانستان اعلان نمودند و بیان داشتند که افغانستان با ثبات به نفع تمام منطقه خواهد بود.

مهمترین محور بحث روز دوم این نشست، بررسی «راه ابریشم» بود. پروژه‌های اقتصادی، ترانزیتی و بازرگانی، بهتر سازی سیستم گمرکات، گماشتن کارگران افغان در کشورهای خلیج، وصل کردن افغانستان با کشورهای منطقه و دریافت راه‌های بدیل برای تجارت از دیگر موضوعاتی بود که دراین نشست مطرح گردید.

مسئولان وزارت امور خارجه می‌گویند نشست ریکا روی اتصال افغانستان با کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان تمرکز نموده و به اهمیت روابط افغانستان با کشورهای دیگر در سطح بالا کمک می‌کند.

آنها تاکید کردند که افغانستان می‌تواند پس از این با کشورهایی‌که رشد سریع اقتصادی دارند، رابطه‌ی تجاری داشته باشد.

صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه کشورمان گفت که افغانستان طرفدار پیشرفت همکاری‌های منطقه‌یی می‌باشد.

وی افزود دولت وحدت ملی از پیشرفت اقتصادی، به ویژه در سکتور خصوصی حمایت می‌کند اما توقع حمایت بیشتر از سوی کشورهای منطقه می رود.

رئیس جمهور غنی نیز در این نشست با اباز امتنان از شرکت کنندگان گفت: حضور آن‌ها در کابل نشان دهنده‌ی تعهد آن‌ها برای پیشرفت افغانستان است.

وی با اشاره به اقتصاد درحال پیشرفت آسیای مرکزی گفت افغانستان هیچ راهی جز تلاش برای آینده‌ی بهتر ندارد.

غنی اظهار داشت: همکاران کلیدی افغانستان باید شناسایی شوند تا راه مشترکی برای برطرف نمودن موانع پیدا کنیم.

وی در مورد امور زیربنایی گفت: تولید برق، کلیدی برای به پیش رفتن می‌باشد و افغانستان با داشتن منابع آبی زیاد می‌تواند برق کافی را تولید کند.

رئیس جمهور غنی در این جلسه از آلمان و ایران به صورت ویژه قدردانی کرد.

سخنران بعدی این نشست سراج الدین اسلوف وزیر امور خارجه تاجکستان بود. وی با ابراز قدردانی از دولت افغانستان گفت: هیچ پیشرفتی بدون امنیت در افغانستان ممکن نخواهد بود و تامین امنیت به همکاری فراتر از مرزها نیاز دارد.

وی گفت در صورتی که میان کشورهای منطقه همکاری قوی وجود داشته باشد می‌توانند به امنیت و ثبات دست یابند.

پس از آن، محمدگلی محمداوف وزیر مالیه ترکمنستان صحبت نمود و از افغانستان خواست تا میانجیگری ترکمنستان در مذاکرات صلح را بپذیرد.

وی گفت کشورش از روند صلح حمایت می‌کند و معتقد است که اوضاع افغانستان باید از راه‌های دیپلماتیک و صلح جویانه حل شود.

وزیر مالیه ترکمنستان اظهار داشتکشورش در بخش برق همکاری های گسترده ای با افغانستان خواهد داشت.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر داخله ایران نیز از دیگرا خنرانان این نشست بود. وی با اشاره به زبان و فرهنگ مشترک دو کشور گفت: از حکومت وحدت ملی حمایت می‌کند و افغانستان با ثبات به نفع تمام منطقه خواهد بود.

وزیر داخله ایران از جامعه‌ی بین الملل خواست تا حمایت خود را از افغانستان بیشتر سازد.

وی در پایان تعهد داد که در بخش راه آهن با افغانستان همکاری داشته باشد.

از دیگر سخنرانان مهم این نشست سرتاج عزیز مشاور امنیتی رئیس جمهور پاکستان بود.

وی گفت: یکی از پروژه های کلیدی راه آهن از پشاور به جلال آباد در سال آینده تکمیل خواهد شد و کشورش تلاش می‌کند تا موانع میان افغانستان و پاکستان را از میان بردارد.

«ارجون بهادر تاپا»، منشی سازمان همکاری های منطقه‌ ای نیز گفت این نهاد معیارهای خوبی را برای افغانستان در نظر گرفته است.

وی با اشره به پتانسیل بالای افغانستان گفت: افغانستان می‌تواند به مرکز منطقه‌یی برای آسیای مرکزی تبدیل شود.

«سوجاتا مهتا»، معاون وزیر خارجه هند آخرین سخنران روز دوم نشست ریکا بود. وی گفت از آنجایی که عملی شدن پروژه کاسا-۱۰۰۰ و پروژه تاپی در دراز مدت انجام خواهد شد، این پروژه ها نمی‌توانند کمک چندانی به اقتصاد افغانستان داشته باشند.

وی اظهار داشت: باید روی پروزه های کوتاه مدت تمرکزی بالایی صورت گیرد و از این طریق برای مردم افغانستانفرصت های کاری ایجاد شود.

نشست ریکا در سال 2005 برای نخستین بار در کابل برگزار شد و اکنون پایتخت کشورمان میزبان ششمین دوره این نشست است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟