گزارشی از ایرانی های عضو داعش در افغانستان

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیامنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 43643

گروه تروریستی داعش از حدود 3 سال به این طرف در افغانستان با نام ولایت خراسان شروع به فعالیت کرده است، پیش از این گزارش شده بود که اعضای ازبکستانی، چچنی، افغان و پاکستانی این گروه در افغانستان فعالیت می کند، اما اکنون گزارش شده بعضی از اعضای این گروه تروریستی ایرانی هستند.

ظهور شاخه تازه ای از داعش در افغانستان چالش تازه ای برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است چرا که به نظر می رسد آن گروه در افغانستان در حال عضوگیری از میان کردهای ایران است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از سایت روزنو، «المانیتور» با اشاره به حادثه بمبگذاری ۳۰ آوریل در کابل پایتخت افغانستان می نویسد:«ناگهان یک بمبگذار انتحاری به خبرنگاران نزدیک شد او در همان حال بمبی را حمل می کرد. هفت نفر از اصحاب رسانه در محل وقوع انفجار کشته شدند. دو نفر دیگر نیز به دلیل شدت جراحات وارده بر اثر انفجار جان خود را از دست دادند و تعداد کلی تلفات این دو انفجار به ۲۶ نفر رسید.

شاخه داعش در افغانستان با عنوان ولایت خراسان از سوی آن گروه نامگذاری شده است. این شاخه مسئولیت حمله اخیر را برعهده گرفته است و تصاویری مرتبط با ۲۹ اوریل را منتشر کرده است که دو بمبگذار انتخاری که صورت های شان پوشیده شده است را نشان می دهند. یکی از افراد ملقب به «الکردی» بوده که شناسایی شد.

داعش اشکار نساخته که این فرد کرد از کجا آمده است با این حال، برای دهه هاست که بخشی از کردها از ایران و عراق برای پیوستن به گروه های سلفی – تکفیری به افغانستان می روند. آنان در طول سالیان اخیر تعدادشان در آن گروه ها به خصوص شاخه داعش در افغانستان افزایش یافته است.

«مختار هوشمند» کارشناس ردیابی نیروهای کردی پیوسته به گروه های سلفی – تکفیری از ایران و عراق به «المانیتور» می گوید که شخص شناسایی شده در حمله انتحاری اخیر که کرد بوده مردی ۲۹ ساله از ولایت کرمانشاه در غرب ایران بوده است.

پیش از این اغلب کردها از سوریه و عراق به جبهه النصره از گروه های وابسته به القاعده که اکنون نام خود را به جبهه فتح الشام تغییر داده و به داعش می پیوستند. واقعیت آن است که حمله کنندگان و بمبگذاران انتحاری به مجلس و ارامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در تابستان گذشته در تهران نیز از ولایت کرمانشاه بودند.

به نظر می رسد ایران پس از آن حمله چندین مظنون را در ولایت های کردنشین بازداشت کرده است. اما همان طور که پروژه داعش در عراق و سوریه در حال شکست است به نظر می رسد که نیروهای کردی سلفی – تکفیری در حال تغییر مسیر هستند و اکنون در حال پیوستن به ولایت خراسان به سمت شرق ایران و افغانستان حرکت می کنند. منابع آشنا با افراط گرایان سنی در منطقه کردستان ایران این موضوع را در گفت و گو با «المانیتور» تایید کرده اند».

این سایت در ادامه می افزاید:«ایران غرب افغانستان را نقطه ای آسیب پذیر می داند که می تواند بستری برای رشد فعالیت های داعش و کشورهای متخاصم باشد. به نظر می رسد ایران تلاش کرده تا با باز گذاشتن دست طالبان برای مبارزه و رقابت با داعش به مقابله غیر مستقیم با آن گروه بپردازد. تهران ۵۰۰ مایل مرز زمینی با افغانستان دارد اکنون آن کشور نگران مرزهای خود از جمله سیستان و بلوچستان است که یکی از فقیرترین ولایت ها در ایران محسوب می شود. همزمان با تشدید حملات لفظی دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا علیه ایران، این نگرانی به گونه ای فزاینده وجود دارد که امریکا و سایر دول متخاصم نسبت به جمهوری اسلامی ایران از کردستان عراق و کشورهای همسایه به خصوص افغانستان به عنوان پایگاهی برای بی ثباتی سازی ایران استفاده کنند».

این سایت در ادامه می نویسد:«به نظر می رسد که ایران در واکنش به این تحولات تلاش کرده تا به کردهای عراق نزدیک شود. تهران در گفت و گوهای اخیر خود با مقام های کردستان عراق هشدار داده که آنان اجازه استفاده از خاک اقلیم کردستان عراق توسط نیروهای متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران را ندهند. هم چنین، از دید برخی از کارشناسان نزدیک به سپاه در ایران، «فراه» یکی از مناطق افغانستان در نزدیکی ایران است که به نظر می رسد برای واشنگتن اهمیت زیادی دارد و ممکن است ناتو و امریکایی ها بخواهند از طریق آن ولایت تهدیدی عمده علیه ایران ایجاد کنند».

المانیتور می افزاید: «علیرغم آن که وجود نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان چالشی برای ایران است اما تهدید داخلی از سوی مردم محروم از ولایت های حاشیه ای ایران و احتمالا پیوستن آنان به گروه های افراطی چالشی جدی تر برای مقام های ایرانی است.

از زمان حمله امریکا علیه افغانستان و ساقط کردن صدام در عراق، ایدیالوژی سلفی – وهابی توانسته از میان سنی ها در ایران به ویژه در ولایت های کردنشین نیروهایی را جذب کند. بخشی از این نیروها در عراق به «ابومصب الزرقاوی» پیوسته بودند. برخی از این نیروهای افراطی در داخل ایران گروه هایی را با عنوان «توحید و الجهاد» تشکیل دادند و درگیری های خشونت باری را در داخل مرزهای ایران آغاز کردند.

هوشمند به المانیتور می گوید: «سه موج از از میان کردها به افغانستان رفته اند. اولین موج کردهای عراقی بودند که در دهه ۸۰ میلادی برای مبارزه علیه شوروی به مجاهدین افغان پیوستند. موج دیگر کردهای عراقی و ایرانی بودند که پس از سال ۲۰۰۲ میلادی برای جنگ علیه نیروهای ناتو به افغانستان پیوستند و سومین موج از سال ۲۰۱۵ میلادی تعدادی از کردها بوده اند که به ولایت خراسان یا شاخه داعش در افغانستان به ان کشور کوچ کرده اند».

این سایت در پایان می نویسد:«اگر تا پیش از این برخی از نیروهای افراطی در ولایت های کردنشین ایران به عراق و سوریه می رفتند اکنون آنان به افغانستان می روند. انان به زاهدان رفته و سپس به پاکستان و یا مستقیما به افغانستان می روند».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟