گزارشگران بدون مرز: ترکیه به عنوان بزرگترین زندان برای روزنامه نگاران است

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16240

گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: 348 خبرنگار در سال جاری میلادی در سراسر جهان زندانی شده اند که این رقم نسبت به سال گذشته میلادی 6 درصد افزایش یافته است، این گزارش ترکیه را به عنوان بزرگترین زندان خبرنگاران دانست.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت، این نهاد غیردولتی روز سه شنبه در گزارش نوشته است: تعداد روزنامه نگاران حرفه ای زندانی شده در سراسر جهان 22 درصد و در ترکیه پس از وقوع کودتای نافرجام ژوئیه، چهار برابر افزایش یافته است.

گزارشگران بدون مرز با اعلام اینکه آمار روزنامه نگاران و دستیاران رسانه ای زندانی شده در ترکیه به یکصد تن رسیده است، این روند را محکوم کرد.

این نهاد غیردولتی مستقر در پاریس با بیان اینکه 21 زن خبرنگار در سال جاری میلادی زندانی شده است، اضافه کرد: شمار روزنامه نگاران زن زندانی در مدت زمان یاد شده حکایت از افزایش چهار برابری آمارها در این بخش دارد.

بر اساس این گزارش، هرچند افزایش آمار خبرنگاران زن زندانی می تواند ناشی از افزایش فعالیت این قشر در حرفه روزنامه نگاری باشد؛ اما بیش از هرچیز نشان از فاجعه ای است که در ترکیه در جریان است.

دبیرکل گزارشگران بدون مرز نیز در این گزارش اظهار کرد: ترکیه به عنوان دروازه اروپا، با زندانی کردن ده ها روزنامه نگار، بزرگترین زندان برای خبرنگاران محسوب می شود.

کریستف دلوار اضافه کرد: حکومت اردوغان در یک سال اخیر کثرت گرایی رسانه ای را در ترکیه از بین برده است.

این گزارش می افزاید: پس از ترکیه، آمار خبرنگاران زندانی در کشورهایی همچون چین و مصر بالاست.

گزارشگران بدون مرز در این بیانیه خواستار تعیین یک نماینده ویژه برای ایمنی خبرنگاران و ارایه گزارش مستقیم به دبیرکل سازمان ملل متحد شده است.

این نهاد غیر دولتی مستقر در پاریس در ادامه گزارش خود از کاهش تعداد خبرنگاران گروگان گرفته شده در سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته خبر داد.

بیانیه گزارشگران بدون مرز اعلام کرد: سالجاری میلادی 52 خبرنگار در سراسر جهان گروگان گرفته شدند و این در حالی است که این آمار در سال گذشته میلادی 61 تن بود.

بر اساس این گزارش، این خبرنگاران در کشورهای یمن، سوریه و عراق گروگان گرفته شده اند و سهم گروه تروریستی داعش در این زمینه 21 خبرنگار است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟