گروه بین المللی بحران: افغانستان در سال جاری میلادی با بی ثباتی سیاسی و امنیتی روبرو می شود

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 36554

گروه بین المللی بحران با انتشار گزارشی در مورد وضعیت افغانستان در سال 2018 میلادی گفته شده است که در این سال (2018 میلادی) وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان وخیم خواهد شد. و منازعات احتمالا باعث بی ثباتی سیاسی خواهد شد.

بر اساس گزارش گروه بین المللی بحران، که در 31 جنوری به نشر رسید، وضعیت امنیتی افغانستان در سال جاری میلادی (2018) وخیم خواهد شد. این گزارش در حالی منتشر می شود که در دو هفته گذشته کابل شاهد حملات تروریستی خونینی بوده است.

در این گزارش افغانستان در لیست ده کشور جهان قرار گرفته است که با خطر وقوع جنگ مواجه اند.

بر اساس این گزارش در سال گذشته میلادی طالبان با افزایش حملات تلفات سنگین را به مردم افغانستان وارد کرده‌اند و احتمال دارد که این حملات در سال ۲۰۱۸ افزایش یابد، تا اعتماد مردم را به حکومت افغانستان صدمه زند. در این گزارش به حمله تروریستی با یک موتر نوع آمبولانس در ۲۷ جنوری اشاره شده‌است که در نتیجۀ آن بیش از صد تن کشته و حداقل دو صد تن دیگر زخمی شدند.

در گزارش گروه بین المللی بحران همچنان گفته شده‌است، در سال ۲۰۱۸ میلادی، افغانستان با بی‌ثباتی سیاسی نیز مواجه خواهد شد.

در این گزارش اتهامات بر اشرف غنی رئیس جمهور که گویا قدرت را غصب کرده، قضیه عبدالرشید دوستم معاون وی، منازعه با عطا محمد نور والی سابق بلخ، تاخیر در تدویر انتخابات پارلمانی و برخی مسایل دیگر موضوعاتی خوانده شده‌اند که می‌تواند افغانستان را با بی‌ثباتی سیاسی مواجه کند.

در گزارش گروۀ بین المللی بحران انتقاد شده‌است که در پالیسی جدید ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و آسیای جنوبی، روی فشار نظامی بیشتر تمرکز گردیده و تلاش‌ها برای حل سیاسی منازعه کم‌رنگ شده‌است.

این گزارش در حالی مطرح می شود؛ که از یک جانب تنش های سیاسی بین عطا محمد نور رئیس اجرایی حزب جمعیت و سران حکومت وحدت ملی، حملات همه جانبه طالبان و داعش به نقاط مختلف افغانستان باعث نگرانی هایی در بین مردم شده است.

رئیس جمهور غنی هم در روزهای گذشته گفته است که جواب طالبان را میدان های جنگ خواهیم داد.

از جانبی دیگر توقف روند مذاکرات در نتیجه اقدام دولت ترامپ برای افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان، در حال حاضر تاثیرات خود را در صحنه تحولات میدانی کشور نشان داده است. افزایش حملات انتحاری، انفجارها و اقدامات تروریستی در افغانستان در خزان و زمستان امسال تقریبا کم سابقه بوده است.

تجربه بیش از یک دهه اخیر عملکرد طالبان در افغانستان نشانگر این موضوع است که بطور معمول با فرارسیدن فصل سرما، مجموع تحرکات طالبان از جمله اقدامات تروریستی کاهش چشمگیری می‌یافت اما تعداد اقدامات تروریستی خزان و زمستان امسال در شهرهای مختلف افغانستان از افزایشی بی سابقه خبر می دهد و وضعیت ناامن شهرها و حتی کابل به عنوان پایتخت تنها قابل مقایسه با سال نخست اشغال افغانستان است.

از سوی دیگر افزایش ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌ در افغانستان در شرایطی رخ می دهد که طی حضور یکساله ترامپ در کاخ سفید عملیات هوایی نیروهای آمریکایی دو برابر شده، حملات شبانه سربازان افغان با پشتیبانی فنی نیروهای آمریکایی افزایش یافته و هواپیماهای نظامی بیشتری در اختیار ارتش افغانستان قرار گرفته است، اما با وجود این اقدامات وضعیت امنیتی بسیار نگران‌کننده‌تر از مدت مشابه سال گذشته می باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟