سازمان عفو بین الملل:

گرسنگی جان ۴ میلیون نفر در افغانستان را تهدید می کند

  • انتشار: ۱۲ حمل ۱۴۰۰
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 109553

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی درباره وضعیت آوارگان داخلی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و اعلام کرد که گرسنگی و بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، چهار میلیون بیجا شده داخلی را تهدید می‌کند.

در اعلامیه‌ی این سازمان آمده است که زندگی در اردوگاه‌های بیش از حد شلوغ با دسترسی محدود و ناکافی به آب آشامیدنی و تمهیدات بهداشی، آوارگان داخلی را در شرایطی قرار داده است که در برابر ویروس کرونا به‌ شدت آسیب پذیرند.

عفو بین‌الملل به تاثیرات همه‌گیری کرونا بر معیشت، حقوق زنان و ناامنی غذایی در اردوگاه‌های آوارگان و کمک‌های ناکافی کنونی به آنان اشاره کرده است.

عفو بین‌الملل از دولت افغانستان و جامعه جهانی خواسته است که به مسئولیت‌های‌شان در قبال آوارگان داخلی عمل کنند و بودجه و منابع مشخصی را برای آنان اختصاص دهد تا آنان به مسکن، غذا، آب و خدمات بهداشتی دست یابند.

این سازمان از اردوگاه‌های آوارگان داخلی در ولایت‌های هرات، کابل و ننگرهار بازدید کرده که در هر کدام آن حدود ۱۰۰۰ فامیل زندگی می‌کرده‌اند.

به گفته این سازمان، آنان در خانه‌های گلی و خیمه‌های پلاستیکی در شرایطی سختی زندگی می‌کنند. هر خیمه و خانه گلی حدود ۱۰ نفر را در خود جا داده و فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل در ادامه تاکید کرده است که به آوارگان که خودشان نمی‌توانند هزینه خرید دارو و مراجعه به بیمارستان را تامین کنند، هیچ کمکی نشده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟