گاز گلخانه ای چیست؟

  • انتشار: ۱۸ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 82538

گاز گلخانه ای چیست خود گواه روشنی از بی عدالتی جاری در دنیای امروز است، جائیکه کشورهای صاحب تکنولوژی و فن آوری و صنعت برتر برای سود بیشتر محیط زیست را به هم می زنند و برای پیامدهای منفی کار خود حتی حاضر نیستند بهای اندکی به کشورهای ضعیف و فقیر که ناچار به تحمل این پیامدها می باشند، پرداخت کنند.

بدون شک هر زمان که صحبت از گازهای گلخانه ای به میان می آید، سوراخ شدن لایه ازن هم به طور ناخودآگاه در کنار آن مطرح می شود. لایه ازن که به عنوان یک محافظ در برابر اشعه های زیان آور خورشید عمل می کند امروز به دلیل تولید این نوع گازها سوراخ شده و انواع و اقسام بیماری های پوستی را برای ساکنین زمین سبب شده است.

گاز گلخانه ای چیست؟

اولین نکته در باب گاز گلخانه ای چیست آشنایی با مفهوم درست و انواع آن می باشد. بیشتر انسان ها هر زمان که گاز گلخانه ای را می شنوند مستقیم به دی اکسید کربن اشاره می کنند در حالیکه دی اکسید کربن تنها یکی از انواع گازهای گلخانه ای می باشد. علاوه بر دی اکسید کربن، دی نیتروژن اکسید که به گاز خنده معروف است، متان، بخار آب و ازت نیز در گروه گازهای گلخانه ای قرار دارند.

وجه تسمیه گازهای گلخانه ای

نکته دیگر در مورد گاز گلخانه ای چیست، دلیل نامگذاری این گازها به این اسم می باشد. این گازها را از این جهت گلخانه ای نامیده اند که فضای مشابه به محیط یک گلخانه را در جو زمین ایجاد می کند. بدون شک شما محیط یک گلخانه را دیده اید، وقتی نور خورشید از جداره های شیشه ای یا پلاستیک های سفت شفاف شیشه ای یک گلخانه عبور می کند و وارد محیط می شود دیگر نمی تواند به طور کامل از درون گلخانه خارج گردد، بخشی از این نور توسط شیشه ها یا پلاستیک های شفاف بدنه و سقف گلخانه دوباره به درون گلخانه برگشت داده شده سبب گرم تر شدن فضای گلخانه نسبت به هوای بیرون می گردد. همه می دانیم که سطح زمین نسبت به خورشید بسیار سردتر است، این مسأله باعث می شود بیشتر اشعه های خورشید که به زمین می تابد جذب گردد و سطح زمین را گرم کند. زمین پس از گرم شدن امواج را با طول موج بلندتری نسبت به خورشید منتشر می نماید. امواج با طول موج بلندتر به راحتی جذب اتمسفر زمین شده جو زمین را گرم می کند. البته این گرم شدن جو به خودی خود ضرری ندارد و مشکل زمانی  آغاز می شود که گازهای گلخانه ای این امواج با طول موج بلندتر را دوباره به زمین منعکس کرده باعث گرمای بیش از حد در زمین می شود.

گاز گلخانه ای چیست
گاز گلخانه ای چیست

پس و پیش از دخالت انسان

مسأله بعدی در مورد گاز گلخانه ای چیست وضعیت قبل و بعد از دخالت انسان در روی کره زمین است. قبل از دخالت انسان در به هم زدن توازن در جو زمین، همیشه مقداری از امواج خورشید در جو نگه داشته می شد تا دمای کره زمین به اندازه مناسب برای زندگی حفظ شود. اما با وارد شدن انسان در تولید گازهای گلخانه ای توازن در جو نیز به هم خورد و امواج گرمایی دوباره به سوی زمین بازگشت داده شده منجر به گرمای بیش از حد در روی زمین گردید.

انسان ها و تولید گازهای گلخانه ای

موضوع مرتبط دیگر با گاز گلخانه ای چیست، تولید این گازها توسط بشر می باشد. آغاز دوره رنسانس در  اروپا که انقلاب صنعتی را هم به دنبال داشت باعث تغییر در سبک زندگی انسان ها شد. تأسیس انواع و اقسام کارخانجات که با گاز و زغال سنگ کار می کرد از یک طرف و رشد جمعیت افزایش استفاده از نفت و زغال سنگ به عنوان انرژی از طرف دیگر حجم گازهای گلخانه ای در جو زمین را افزایش داد. قبل از دوره انقلاب صنعتی مقدار گازهای گلخانه ای در جو زمین کم بود. تولید انواع و اقسام آلاینده ها و دود توسط انسان غلظت گازهای گلخانه ای در جو زمین را از ۲۷۰ واحد به ۳۶۷ واحد افزایش داد.

آلاینده ها و گازهای گلخانه ای

مطلب دیگر در مورد گاز گلخانه ای چیست، نقش آلاینده ها در تولید گازهای گلخانه ای می باشد: انسان برای زندگی کردن و تأمین مایحتاج خود به انرژی نیاز دارد و این انرژی را با مصرف سوخت های فسیلی از جمله نفت و گاز تأمین می کند، حتی بخشی از انرژی برق مورد نیاز انسان ها نیز از سوزاندن سوخت های فسیلی تولید می گردد. استفاده از سوخت های فسیلی باعث تولید دی اکسید کربن می شود، این دی اکسید کربن وارد جو شده سطح دی اکسید کربن موجود در جو زمین را افزایش می دهد. از سویی هم مشاغلی چون گله داری و کشاورزی تولید گاز متان را افزایش می دهد. همچنین استفاده از فلوئوروکربن ها در یخچال ها هم اثر گلخانه ای را تشدید می کند. تماشای تلویزیون، بازی با کامپیوتر، استفاده از کولر، فن کوئل و استریو ضبط صدا، شستن لباس ها، روشن کردن چراغ ها، اتو کشیدن لباس ها، استفاده از بخاری گازی یا نفتی و گرم کردن غذا در مایکروویو همه و همه نیازمند انرژی برق می باشد و تولید برق خود به سوزاندن سوخت های فسیلی نیاز دارد و سوزاندن این سوخت ها با تولید دی  اکسید کربن سبب غلظت بیشتر این گاز در جو زمین و در نهایت تشدید  اثر گلخانه ای می گردد.

گرمای زمین در مرحله خطر

نکته بعدی در مورد گاز گلخانه ای چیست، گزارش سازمان بین المللی تغییرات آب و هوایی در مورد گرم شدن بیش از حد دمای زمین در سال های جاری و آینده می باشد. بر اساس اعلام این سازمان تولید گازهای گلخانه ای توسط انسان دلیل عمده شروع افزایش دمای زمین از اواسط قرن بیستم بوده است. این گازهای گلخانه ای امواج گرمایی را دوباره به سوی زمین منعکس کرده باعث گرمای شدید زمین می گردد.

بخار آب، گاز گلخانه ای خطرناک

بحث دیگر در مورد گاز گلخانه ای چیست نقش بخار آب در انعکاس دوباره امواج گرمایی به سوی زمین می باشد. در میان تمام گازهای گلخانه ای برخلاف تصور همگان بخار آب نقش اصلی را بازی می کند. به گفته دانشمندان «۳۶ تا ۷۶ درصد تأثیرات گلخانه ای زمین از بخار آب، ۹ تا ۲۶ درصد از دی اکسید کربن، ۴ تا ۹ درصد از گاز متان و ۳ تا ۷ درصد به دلیل وجود ازن در جو» می باشد.

به هر صورت اینک که گاز گلخانه ای چیست را شناختید با دیدی بازتر می توانید به نجات کره زمین از گازهای گلخانه ای کمک کنید!