گاردین: آمار مرگ و میر مادران در افغانستان، هنگام بارداری و زایمان بیشتر از آن چیزی است که اعلام شده

  • انتشار: ۱ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 19917

به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، برخلاف آمارهای گذشته، مطالعات جدید نشان می‌دهد که نرخ مرگ و میر مادران در هنگام بارداری در افغانستان بسیار بالا بوده و به 1200 مورد در هر 100 هزار تا می‌رسد.

یک روزنامه انگلیسی نوشت: برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی که نشان از بهبود آمار نرخ مرگ و میر زنان در هنگام زایمان در افغانستان داشت،‌ گزارش‌های جدید سازمان ملل نشان می‌دهد که این آمار تغییر نکرده و افغانستان همچنان درصدر کشورهایی قرار دارد که بیشترین مرگ و میرها زنان در هنگام تولد را دارا هستند.

گاردین می‌افزاید: برای سالیان کاهش نرخ مرگ و میر در میان زنان باردار بعنوان یکی از دستاوردهای کمک‌های خارجی مورد ستایش قرار می‌گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است: اما در واقعیت آمار مرگ و میز زنان در هنگام بارداری و یا زایمان 2 برابر آماری است که کمک کنندگان خارجی اعلام کردند.

ارقامی که از سال 2010 منتشر شده نشان می‌دهد که نرخ مرگ مادران 327 مورد در هر 100 هزار بوده است که که با توجه به آمار 1600 مورد در سال 2002 پیشرفت قابل چشم‌گیری داشته است. اما مطالعات اخیر چیز متفاوتی را در این رابطه نشان می‌دهد.

این روزنامه انگلیسی نوشت: یک ارزیابی منتشر نشده نشان می‌دهد که این آمار 800 تا 1200 مورد در هر 100 هزار مورد است.

اگر این آمار واقعیت داشته باشد به رغم 15 سال تلاش کمک‌کنندگان خارجی، افغانستان در رده کشورهای مثل چاد و سومالی قرار می‌گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟