کِشت گسترده خشخاش در افغانستان همچنان ادامه دارد

  • انتشار: ۹ عقرب ۱۴۰۱
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 133959

نهاد آلسیس می‌گوید که مقام‌های طالبان به نظر می‌رسد تجارت عظیم هیرویین را بدون هیچ مانعی رها کرده‌اند و مزارع وسیع خشخاش هنوز کشت می‌شود.

به گزارش شفقنا، فایننشال تایمز با استناد به اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط نهاد آلسیس که تحقیقات تصاویر ماهواره‌ای را در اختیار دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی قرار می‌دهد، روز دوشنبه، ۹ عقرب، گفته است که افزایش قیمت‌ مواد مخدر سبب شده تا کشاورزان انگیزه‌ بیشتری برای کاشت خشخاش پیدا کنند.

تصاویر ماهواره‌ای آلسیس نشان می‌دهد که مقام‌های طالبان با بستن تعدادی از کارخانه‌ها و بازارهای مواد مخدر در یک اقدام بیشتر نمادین به افزایش قیمت‌ها دامن زده‌اند.

براساس اطلاعات ماهواره‌ای نشر شده، تولید کریستال نیز در سال‌های اخیر در افغانستان افزایش یافته است.

پس از آن که طالبان خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان را ممنوع اعلام کردند، قیمت‌ تریاک افزایش ۵۰‌ درصدی داشته است.

تحلیلگران می‌گویند که اگرچه ظاهراً این ممنوعیت هنوز به‌طور گسترده اجرا نشده است، اما قیمت‌ها به دلیل تهدید سرکوب آتی و کمبودهای بعدی در حال افزایش است.

رومن مالجاک، استاد دانشگاه رادبود در هند، گفته که قیمت‌های بالاتر بر انگیزه کشاورزان برای ادامه کاشت خشخاش افزوده است.

مالجاک گفته است: «تطبیق محدودیت‌ها برای طالبان در واقع خطرناک است. این به معنای درآمد و محبوبیت کمتر است، که ممکن برای بقای رژیم آنان حیاتی‌تر از خشنود کردن جامعه بین‌المللی باشد.»

طالبان تا کنون در مورد این گزارش نهاد آلسیس اظهار نظری نکرده‌اند.

طالبان در ماه اپریل سال جاری کاشت خشخاش، یکی از منابع مهم درآمدشان را طی فرمانی ممنوع اعلام کردند. دیده می‌شود که این کار سبب افزایش قیمت‌ تریاک و بلند رفتن انگیزه کشاورزان برای کاشت بیشتر خشخاش شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟