کووید ۱۹ و سیاست

  • انتشار: ۲۰ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 82800

پوپولیزم یا عوام فریبی برخی زمامداران، چه در نظام های دموکراتیک، چه در نظامهای اتوریتر، همیشه وجود داشته. ویژگی عمده و اساسی این شیوه حکومت داری روی دروغ و فریبکاری، پرده پوشی واقعیت با شعار های ساده و عوام پسند استوار است. در افغانستان اگر اشرف غنی نصف وعده های خود را عملی میکرد ما اگر به گفته او چهار راه تجارت و انکشاف اقتصادی منطقه نمی شدیم حداقل کشور کمتر گدا میبودیم.

در جهان غرب ما دونالد ترامپ را در امریکا داریم که با شعارهای عوام فریب ولی در جهت اعتقاد بخشهای عقب مانده جامعه، مذهبی های افراطی، نژاد پرستان سفید پوست، حکومت میکند. ترامپ یک ماه قبل در مورد کروناویروس میگفت ” چیز مهمی نیست، یک انفلونزای کوچک است … به امریکا ضرری نمیرساند، ما به حد کافی قوی هستیم”. در عمل او هیچ اقدام جدی برای جلوگیری شیوع ویروس نکرد. در عوض وی رسانه ها را متهم میکرد که ” به هدف جلوگیری از انتخاب مجدد او خطر ویروس را بزرگ جلوه میدهند”. یکماه بعد امریکا ۱۱۰۰۰ نفر را از دست داده و حتا خود وی مجبور شد که نظر دانشمندان را تکرار کند و از حداقل مرگ یکصد هزار امریکایی خبر بدهد. اما بازهم در حالی که رئیس جمهور یک کشور باید نمونه مثبت برای شهر وندان باشد گفت : ” باید همه ماسک روی صورت شان بگذارند ولی من خودم اینکار را نمیکنم”.

در اروپا ترامپ کوچک، بوریس جانسون نخست وزیر انگلستان که با عوام فریبی کامل که ما انگلیسی ها از اروپائیان فرق داریم و باید از آنها جدا شویم، در باره کرونا ویروس مثل ترامپ حرف میزد. زمانی که مجبور شد که به برخی تدابیر اولیه ضد ویروس تن دهد، در جلو دوربین تلویزونها ظاهر میشد و عمدآ با مردم دست میداد. او حتا در بیمارستان با همه کارکنان و حتا مریض ها دست داد. امروز انگلستان بیش از ۵۰۰۰ هزار قربانی داده و خود بوریس جانسون به کرونا ویروس مبتلا و بستری شده. امیدوارم شفا یابد.
پوپولیستها یا عوام فریبان در تمام نظام ها انسان های خطرناکی هستند.

داکتر کریم پاکزاد

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟