کوریای شمالی هزینه هایش را چگونه بدست می آورد؟

  • انتشار: ۲ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 26943

درحالی که جهان، کوریای شمالی را یکی از منزوی ترین کشورهای جهان می شناسد، اما مقام های پیونگ یانگ راههای متعددی برای کسب درآمد دارند که ظاهرا انزوا نتوانسته است آنها را قطع کند.

ما می دانیم که کوریای شمالی کشوری منزوی است و یکی از کشورهای استبدادی در جهان معاصر است به همین دلیل بعید می دانیم که این کشور آسیائی فعالیت های تجاری خارجی داشته باشد ولی واقعیت خلاف تصور ماست زیرا کوریای شمالی تولیدات بسیاری دارد که آن را قانونی و غیرقانونی به کشورهای دیگر صادر می کند.

صادرات 10 گانۀ کوریای شمالی :

1 – زغال سنگ

آیا تاکنون می دانستید که کوریای شمالی بزرگترین تأمین کنندۀ زغال سنگ چین است. صادرات زغال سنگ کوریای شمالی به چین 25 درصد افزایش یافته است و در سال 2015 به 108 میلیون تُن رسید.

هر چند کوریای شمالی تحریم اقتصادی شده است ولی صادرات مواد خام مجاز است و این کشور می تواند مواد خام خود را قانونی صادر کند.

2 – موشک های بالستیک

کوریای شمالی معروف به شلیک موشک های بالستیک خود برای تحریک دشمنانش است ولی از این موشک ها استفادۀ دیگری نیز می کند به عبارت دیگر فروش موشک های بالستیک یکی از منابع درآمدهای ملی این کشور است.

3 – دلارهای تقلبی

کوریای شمالی که به استبداد و دیوانگی معروف است ، به چاپ بانکنوت های تقلبی هم معروف است . دولت آمریکا بارها اعلام کرد که کوریای شمالی بانکنوت 100 دالری را جعل می کند. بانکنوت 100 دلاری برترین نوع آن در جهان از لحاظ دقت و ظرافت طراحی است.

کوریای شمالی برای جعل بانکنوت 100 دالری از تجهیزات و دستگاه های جاپانی ، کاغذ هنگ کنگی و جوهر فرانسوی استفاده می کند. کوریای شمالی به حدی در جعل بانکنوت 100 دالری مهارت دارد که آمریکا سال 2013 مجبور شد یک بانکنوت 100 دالری دیگر با طراحی متفاوت چاپ و تولید کند.

4 – کارخانه های اسلحه سازی

ارتش کوریای شمالی یکی از مجهزترین ارتش های جهان است و حدود یک میلیون نیروی اصلی دارد.

ساخت اسلحۀ بومی یکی از مهمترین منابع تأمین منبع پولی برای کوریای شمالی است. کوریای شمالی نَه تنها سلاح های سنگین تولیدی خود را به کشورهای دیگر می فروشد بلکه به کشورهائی همچون اتیوپی ، نیجریه و ماداگاسکار پیشنهاد مشارکت در ساخت کارخانه های اسلحه سازی را نیز می دهد.

5 – مجسمه سازی

کوریای شمالی در ساخت مجسمه مهارت دارد و مجسمه یکی از مهمترین صادرات این کشور است.کوریای شمالی چندی پیش 2 مجسمه به قیمت 5 میلیون دالر به رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه  فروخت.

کوریای شمالی همچنین چند پروژۀ مجسمه سازی را در بسیاری از کشورهای جهان همچون گینه استوائی ، آنگولا و آلمان اجراء کرده است.

نزدیک به 4 هزار نفر در صنعت مجسمه سازی کوریای شمالی مشغول به کار هستند که هزار نفر از آنها هنرمند هستند.

کوریای شمالی سال 2000 یک بنای یادبود جنگی در کشور نامیبیا احداث کرد و 60 میلیون دالر دریافت کرد.

6 – غذای اعیانی

شاید باور نکنی که رستوران های کشورهای مختلف آسیا غذاهای کوریای شمالی را سِرو می کنند . کوریای شمالی از سال 1990 رستورانت های زنجیره ای “پیونگ یانگ” را اداره می کند که شامل حداقل 100 رستورانت در سراسر قاره آسیا می شود. رستورانت های زنجیره ای پیونگ یانگ 3 هدف را دنبال می کنند اول اینکه منبع درآمد خوبی برای نظام حاکم کوریای شمالی هستند دوم اینکه به سفارتخانه های کوریای شمالی کمک می کنند و سوم اینکه به تطهیر پول و اموال غیرقانونی نظام حاکم می پردازند.

7 – نساجی

مناطق مرزی کوریای شمالی و چین مرکز بسیاری از صنایع کوریای شمالی خصوصاً صنعت نساجی است ولی تولیدات پوشاک کوریای شمالی با مارک ” ساخت چین” صادر می شود.

نساجی یک صنعت قدیمی در کوریای شمالی است . هالند در دهه هفتاد پوشاک از کوریای شمالی وارد می کرد . هر چند صنعت نساجی کوریای شمالی در دهه نود رونق خود را از دست داد ولی مدتی بعد رونق خود را بازیافت. کارگران نساجی کوریای شمالی جزء کم حقوق ترین کارگران نساجی جهان هستند و از مهارت خوب و بالائی در زمینه بافندگی و دوزندگی برخوردار هستند.

8 – کارگران

نظام کوریای شمالی تعداد بسیاری از مردم را برای کارگری به خارج اعزام می کند و خانواده های آنها را به عنوان گروگان در نزد خود نگه می دارد . حدود 50 هزار تبعۀ کوریای شمالی در خارج برای تأمین درآمدهای نظام حاکم کشورشان کارگری می کنند و سالاهانه حواله هائی به ارزش 2 میلیارد دالر به کشورشان می فرستند. کارگران کوریای شمالی در بیش از 40 کشور جهان مشغول به کار هستند ولی اکثر آنها در روسیه و چین کار می کنند.

9 – مادۀ مخدر ” متامفتامین”

کوریای شمالی از سال 1970 به فروش مواد مخدر می پردازد. آمریکا کوریای شمالی را به صادر کردن مادۀ مخدر متامفتامین به خارج متهم می کند. کوریای شمالی برای پرداخت بدهی های خارجی خود مواد مخدر را صادر می کند و از سفارتخانه های خود خواسته است که بودجۀ خود را خودشان تأمین کنند.

قاچاق مواد مخدر به روش سوء استفاده از مصونیت دیپلوماتیک یکی از روش های کارکنان سفارتخانه های کوریای شمالی برای تأمین بودجۀ خودشان بود . متامفتامین کوریای شمالی درجۀ خلوص بالائی دارد و این مادۀ مخدر در کارخانه های دولتی و تحت نظر کارشناسان ماهر تولید می شود.

کیفیت متامفتامین کوریای شمالی پس از سال 2000 کاهش یافته است زیرا دولت مثل گذشته به تولید این مادۀ مخدر چندان اهمیت نمی دهد چون صنعت کشاورزی رونق خود را از دست داده است و مواد غذائی و محصولات کشاورزی در این کشور کمیاب شده است ولی گیاه متامفتامین همچنان در خاک این کشور کاشته می شود.

10 – رآکتورهای هسته ای

یکی از اتهامات وارده به کوریای شمالی کمک کردن به سوریه برای احداث یک رآکتور هسته ای در اوایل هزارۀ کنونی است ولی این رآکتور در سال 2007 منهدم شد. این اتهام با استناد به اطلاعات دریافتی از آمریکا به کوریای شمالی وارد شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟