کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت، امنیت جهانی» برگزار شد/ تاکید بر خیزش وسیع در همسویی با جریان مقاومت در افغانستان

  • انتشار: ۲۰ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 77123

کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت، امنیت جهانی» روز شنبه ۱۹ دلو توسط جمعی از مهاجرین افغانستانی در مشهد مقدس برگزار شد.

شخصیت های برجسته مهاجرین افغانستانی، چهره های برجسته حوزه مقاومت از لبنان، فلسطین، یمن، عراق و نیز شخصیت های برجسته افغانستانی از داخل کشور در این کنفرانس حضور یافته و به ایراد سخن پرداختند.

داکتر سید عبدالحمید معصومی: امروز فقط یک گزینه در پیش داریم و آن مقاومت در برابر آمریکا است

دکتر سید عبدالحمید معصومی، از چهره های جهادی و نخبگان مهاجر افغانستانی، در این کنفرانس تاکید کرد که در شرایط امروزی ما فقط یک گزینه در پیش داریم و آن مقاومت است.

وی اظهار داشت: آمریکایی ها نقاط کلیدی کشور را مستقیما در اختیار گرفتند و برخی ادارات را نیز با واسطه کنترل می کنند. در حال حاضر باز هم همان شرایط زمان تهاجم شوروی حکمفرما است. در زمان تسلط روس ها کسی اجازه نداشت علیه اهداف و منافع روس سخن بگوید؛ در این زمان نیز دوباره همان حالت پیش آمد تا حدی که یک وزیر و نماینده افغانستانی نمی تواند علیه آنچه آمریکایی ها می گویند سخن بگوید و حتی اسرائیل را به نحو لازم محکوم کند.

دکتر معصومی درباره شهید سردار سلیمانی نیز بیان داشت: شهید سلیمانی کسی بود که در دل میلیون ها انسان قرار داشت و دل ها را با خود برد. او به ملکوت اعلی پیوست و قدم ها و بدن ها را با خود کشاند؛ میلیون ها نفر به تشییع بدن او آمدند. آمریکایی ها باید بدانند اگر به این مرد سلحشور شلیک کردند، فقط به یک فرد شلیک نکرده اند بلکه به میلیون ها نفر شلیک کرده است.

محمود افخمی: شهید سلیمانی چهره بسیار ماندگار و اثر گذاری در دوران جهاد افغانستان داشت

«محمود افخمی» سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» گفت: شهید سلیمانی در مقطع مقاومت افغانستان چهره بسیار ماندگار و اثر گذاری داشت. در مرحله ای که افغانستان دوره بحران را سپری می کرد، مردی مبارز و مجاهد و توانمند و مقتدری پا به عرصه افغانستان گذاشت. در آن زمان شهید مسعود، شهید کاظمی، شهید ربانی، مرحوم انوری، شهید مزاری، مرحوم انوری و سایر شهدا با وی همراهی کردند.

افخمی گفت: در آن فضای سخت و ملتهب و آسیب پذیر که کسی به فکر مقاومت نبود، شهید سلیمانی پا به عرصه گذاشت و در جلسه ای با همین مجاهدین طرح موضوع کرد. شهید سلیمانی خطاب به فرماندهان جهادی گفت چه می کندید و آن ها یک صدا گفتند مقاومت می کنیم، در مقابل شوروی ایستادیم در مقابل متجاوزان داخلی نیز می ایستیم.

سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات اظهار داشت: در چنین شرایطی جزایر مقاومت در افغانستان شکل گرفت و صدای واحدی از سران مجاهدین شنیده شد و این امر سبب شد افغانستان دوباره خود را پیدا کند.

فصیحی غزنوی: آمریکا می خواهد روحیه مقاومت را از مسلمانان بردارد

«قربان علی فصیحی غزنوی»، از علمای برجسته مهاجر افغانستانی در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» به بیان چالش های داخلی و بیرونی مقاومت پرداخت.

وی با بیان اینکه موانع و چالش های مقاوت گاهی بیرونی و گاهی داخلی است گفت: حضور نظامی آمریکا یک راهبرد و یک سیاست در برابر مقاومت است. استکبار جهانی در کشورهای گوناگون اولین کاری که می گند این است که حضور نظامی پیدا کند.

ایشان در بیان موانع و چالش های داخلی که در برابر مقاومت قرار دارد گفت: یکی از موانع داخلی مقاومت، حاکمان مستبد و عیاش است. در اکثر کشورهای اسلامی حاکمان عیاش، مستبد و خونخوار حاکمیت دارد مرز بندی های قومی نیز یکی دیگر از موانع داخلی است و دشمن هم از این شکاف وارد می شود و بهره های سوء را می برد.

ناصر ابوشریف: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک سونامی بزرگ در جهان ایجاد و اسلام زنده شد

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» گفت: انقلاب اسلامی ایران امروز بعد از گذشت جهل و یک سال هنوز یک اساس و پایه برای انقلاب های دیگر جهان به حساب می آید و به عنوان یک مسیر درست شایسته رهبری امت اسلامی را دارد.

ناصر ابوشریف تاکید کرد: «مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) حافظ انقلاب اسلامی ایران است و خط امام خمینی(ره) را به خوبی حفظ کرده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران مخصوص ایران و شیعه نیست و به جغرافیای خاصی محدود نمی شود.

وی تاکید کرد مقاومت باید روی خارج کردن غرب از منطقه و نابودی اسرائیل برنامه ریزی درست داشته باشد؛ تازمانیکه اسرائیل به عنوان یک غده سرطانی در منطقه باشد، امت اسلامی به سعادت نمی رسد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در بخش دیگری از سخنان خود افزود نه تنها با معامله قرن که با نفس اسرائیل مخالف اند.

ابواحمد الجابری: شهید سلیمانی را باید فرمانده مقاومت جهان نامید

«ابواحمد الجابری»، فرمانده السرایا عاشورا از اعضای الحشد الشعبی عراق در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» با اشاره مجاهدت های سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: «شهید سلیمانی را باید فرمانده مقاومت جهان نامید.»

ابواحمد الجابری گفت: «ایشان در میدان جنگ مثل شیر می جنگیدند ولی با دوستان قلب رئوفی داشتند. ایشان هرگز مغرور نشدند.»

عضو ارشد الحشد الشعبی گفت: «یکی دیگر از ویژگی های شهید سلیمانی این بود که ایشان فکور بودند و مغز متفکری داشتند. شهید سلیمانی در حقیقت طراح تمامی نبرهای آزادی بخش در منطقه بودند و توطئه های آمریکا و اسرائیل و دیگر دشمنان را در منطقه خنثی کردند.»

فرمانده السرایا عاشورا تاکید کرد: «یکی دیگر از ویژگی های ایشان این بود که مسئله عراق را از دغدغه های اصلی خودشان قرار داده بودند، گویا خودشان عراقی بودند. ایشان در خط مقدم همراه سربازان بودند و به سربازان مقاومت روحیه می دادند.»

ابراهیم محمد الدیلمی: نیروهای محور مقاومت سیلی به آمریکا در عین الاسد را ادامه خواهند داد

«ابراهیم محمد الدیلمی»، سفیر یمن در تهران در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» تاکید کرد که نیروهای محور مقاومت سیلی به آمریکا در عین الاسد را ادامه خواهند داد.

وی اظهار داشت: من به عنوان نماینده ملت مقاوم یمن اعلام می کنم که مردم یمن راه شهادت و مفاومت را ادامه خواهند داد؛ ملت یمن از آمریکا ابراز تنفر می کنند و تاکید دارند که نیروهای عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باید از یمن اخراج شوند.

داکتر عصمت اللهی: تنها راه مبارزه با استراتژی‌های پلید آمریکا در افغانستان، یک خیزش وسیع در همسویی با جریان مقاومت است

دکتر عصمت اللهی، رئیس بورد تخصصی مشورتی ریاست جمهوری اسبق افغانستان در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» گفت: سردار سلیمانی در دو مرحله زمانی برای افغانستان منشأ برکت شد: یکی زمانیکه اتحاد جماهیر شوروی افغانستان را اشغال کرد و دومی زمان طالبان.

وی اظهار داشت: سردار سلیمانی در زمان حمله شوروی به افغانستان در کنار مجاهدین افغانستانی ایستاد و یک کمک روحی و روانی بزرگ برای مردم و مجاهدین به شمار می رفت.

دکتر عصمت اللهی بیان داشت: سردار سلیمانی در زمان رژیم طالبان نیز با رهبران و فرماندهان نظامی مجاهدین از جمله احمد شاه مسعود همراه شد و مقاومت علیه طالبان شروع شد. فرماندهان جهادی با کمک سردار سلیمانی و حمایت های جمهوری اسلامی ایران توانست طالبان را تا نزدیک کابل به عقب براند و پایگاه نظامی بگرام را از طالبان پس بگیرند.

مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان اضافه کرد: استراتژی امریکا در افغانستان دو وجه دارد: در وجه اول که بسیار جذاب و خوب به نظر می رسد، امریکا در نقش یک خیرخواه و دلسوز ظاهر شده است: امریکا در این وجه شعارهای فریبنده ای چون دموکراسی، حقوق بشر و .. را سرداده است.

وی افزود: وجه دوم استراتژی امریکا اما بسیار منافقانه و زشت است: در این وجه امریکا همواره به دنبال خلق بحران و مدیریت بحران بوده است. براساس استراتژی دوم، امریکا که در ایران شکست خورده بود می خواست دوباره در ایران جای پا باز کند که با رهبری مدبرانه و بیداری ملت ایران ناکام ماند.

مشاور ریاست جمهوری سابق افغانستان گفت: تنها راه حل مبارزه با استراتژی های امریکا یک خیزش وسیع در همسویی با جریان مقاومت است: خیزشی که باید در اقلیم وسیع و در حوزه ژئوپلوتیک مهم صورت گیرد. سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی مهندس، جریان فاطمیون، زینبیون و حیدریون و حشدالشعبی مدل جدیدی از مقاومت فرامنطقه ای در برابر امریکا بود. این جریان ها صف واحد در برابر امریکا دارند.

رضوانی بامیانی: مردم افغانستان یکی از محورهای مقاومت فکری در جهان اسلام بودند و امروز جایگاه ممتازی در محور مقاومت دارند

حجت ‎الاسلام «سید محمدحسین رضوانی بامیانی»، مسئول کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه و عضو برجسته شورای اخوت اسلامی در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» با تاکید بر اهمیت این کنفرانس و نقش والای شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم و شهدای مقاومت گفت: «مردم افغانستان یکی از محورهای مقاومت فکری در جهان اسلام بودند، بلکه پیشتاز مقاومت فکری در جهان اسلام بودند. اما با اینکه در برخی مقاطع عقب گردهایی داشتند ولی امروز جایگاه ممتازی در محور مقاومت دارند.»

حجت ‎الاسلام رضوانی بامیانی گفت: «ما اهمیت کار شهید سلیمانی را درک می کنیم. ما اهمیت کار شهدای حرم و شهدای مقاومت را به خوبی درک می کنیم و از زحمات آن ها قدردانی می کنیم و از آن ها درس می گیریم و همانند آن ها نیز عمل می کنیم.»

مسئول کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افزود: «شهید سلیمانی اهل تظاهر نبود و خودنمایی نیز نمی کرد. در نقطه نقطه افغانستان جای پای شهید قاسم سلیمانی و یا هم رزمانش و یا هم همفکران وی وجود دارد.»

مصوون: وابستگی به غرب جز ذلت به ارمغان نخواهد آورد

مصوون، رئیس شورای همبستگی اسلامی هرات و عضو شورای رهبری اخوت اسلامی هرات در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» که به میزبانی مهاجرین افغانستانی در مشهد برگزار شد تاکید کرد: وابستگی به غرب جز ذلت به ارمغان نخواهد آورد.

رئیس شورای همبستگی اسلامی هرات افزود: در کشورهای اسلامی بعضی ها سعی می کنند خود را وابسته به غرب کنند اما از این غافلند که وابستگی به آنها جز ذلت به ارمغان نخواهد آورد.

عضو شورای رهبری اخوت اسلامی هرات بیان داشت: امروز می بینیم وقتی منافع کفر در خطر می افتد همه در کنار هم قرار می گیرند و منافع مشترک خود را جستجو می کنند؛ ما مسلمانان چرا این کار را نکنیم؟

وی تاکید کرد: امروز وقت آن نیست که شعار شیعه و سنی سر بدهیم؛ در زمان ما باید شعار الله اکبر سر دهیم و وحدت خود را حفظ کنیم.

مصنون، رئیس شورای همبستگی اسلامی هرات و عضو شورای رهبری اخوت اسلامی هرات اضافه کرد: ما رنج می بریم وقتی در عراق، سرویه، لبنان، افغانستان و همه جا دنیا مسلمانان کشته می شوند و مورد رنج قرار می گیرد؛ تا ما وحدت نداشته باشیم از این مصیبت ها رهایی نمی یابیم.

رضایی: امام خمینی (ره) اسوه بارز جهاد و مقاومت بود

شیخ موسی رضایی، از شخصیت های مطرح سیاسی در حوزه جنوب غرب در سخنانی ضمن تاکید بر لزوم وحدت و انسجام هرچه بیشتر امت اسلامی گفت: وحدت زمینه ساز تقویت افغانستان می باشد.

وی امام خمینی (ره) را اسوه بارز جهاد و مقاومت دانست و تاکید کرد که نحوه زندگی او شبیه ترین زندگی به معصومین علیهم السلام بود.

او خدمات شهید سلیمانی برای جریان مقاومت در افغانستان را بسیار مهم و حائز اهمیت خواند.

این کنفرانس با دعای آیت الله صالحی، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان پایان یافت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟