کنفرانس امنیتی مونیخ چیست و در آن چه مسایل مهم جهانی بحث شد؟

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 78258

ترس از فروپاشی نظام جهانی، اختلاف نظر آمریکا با اروپا و ایجاد بی اعتمادی میان یکدیگر از نکات مهم این کنفراس بود.

کنفرانس امنیتی مونیخ هر ساله در ماه فیبوری در هتل بایریشر هوف مونیخ آلمان برگذار می شود و امسال پنجاه و ششمین همایش آن بود. کنفرانس مونیخ مکانی است برای همپیمانان دلخور از یکدیگر بر سر قدرت در مسایل جهانی. این کنفرانس مانند یک اتاق فکر بزرگی است که بیشتر اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی صورت می‌ گیرد و آزادانه از همدیگر انتقاد می کنند. ناگفته نماند که انتقاد کردن در این کنفرانس مساله بسیار مهمی هست.

در این کنفرانس٬ آلمان از آمریکا گلایه کرد که شما می خواهید عظمت را به کشورتان برگردانید٬ چرا از جیب ما هزینه می کنید؟ فرانسه هم در گلایه از آمریکا پا را فراتر گذاشت که غرب در حال ضعیف شدن است و مایک پامپئو در واکنش به این حرفها گفت٬ “بزرگ نمایی نکنید٬ غرب در حال پیروزی هست و نگرانی جدی وجود ندارد.” اما رهبران فرانسه و آلمان از افول قدرت غرب و لیبرال دموکراسی نگران هستند. آنها قدرت روز افزون چین و روسیه و اختلافات درونی کشورهای غربی را تهدیدی برای این نظام عنوان کردند.

اروپایی ها معتقد اند که دولت فعلی آمریکا باور به ایده جامعه جهانی ندارد و نظام های غیر دموکراتیک مانند نظام کمونیستی چین و روسیه قدرتمندتر می شوند و نظام لیبرال دموکراسی که آنها برای پایداری اش سالها زحمت کشیدند٬ تهدید می شود.

در واکنش مایک پامپئو اشاره کرد که “کشوراش با چین روابط تجاری خوبی دارد ولی حزب کمونیست چین برای ایده غرب تهدید محسوب می شود.”

مصیب حسنی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟