کنار آمدن غنی و عبدالله و حضور آنها در حکومت مشارکتی بعید است

  • انتشار: ۱۸ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 82514

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغانستان گفت: فشارهای افکار عمومی و بین المللی بر اشرف غنی و عبدالله عبدالله برای کنار آمدن و رسیدن به یک راه میانه در فضای تنش آلود کنونی زیاد است.

سید احمد موسوی مبلغ اظهار داشت: البته فاصله دیدگاه های اشرف غنی و عبدالله عبدالله به حدی است که کنار آمدن آن ها و حضور آن ها در حکومت مشارکتی بعید به نظر می رسد.

وی افزود: شیوع جهانی ویروس کرونا در افغانستان هم به یک مشکل عمده تبدیل شده و این مسئله در کنار بی ثباتی حکومت که زندگی مردم را با مشکل مواجه کرده باعث تشدید فشار افکار عمومی بر آن ها شده است.

مدیر مسئول خبرگزاری اطلس عنوان کرد: فشارهای بیرونی هم بر اشرف غنی و عبدالله عبدالله زیاد است و سفرهای مکرر مقامات خارجی و گفت و گوهای تلفنی آن ها با اشرف غنی و عبدالله عبدالله بیانگر این موضوع است اما از شرایط چنین برمی آید که زمینه برای حضور مشترک آنان در قدرت فراهم نیست زیرا فاصله دیدگاه ها و خواسته هایی که از یکدیگر دارند بسیار زیاد است و راهکار میانه ای که بتواند آن ها را باهم نزدیک کند دور از ذهن به نظر می رسد، تجربه حکومت وحدت ملی هم تجربه ناکامی بود که طرفین حاضر به تکرار آن نیستند.

به گفته مبلغ شیوع ویروس و بیماری کرونا دامنگیر دنیای سیاست در افغانستان هم شده و بر توافق صلح امریکا و طالبان نیز تاثیر گذاشته و در این شرایط بخشی از توافقنامه مانند آزادی پنج هزار زندانی و گفت و گوهای صلح افغانستان و طالبان قابل اجرا نیست.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: یک مسئله دیگر این است که امریکایی ها ممکن است علاقمند باشند بحران  و وضعیت فعلی به همین شکل ادامه پیدا کند تا اندگی زمان خریده شود و زمینه های اجرای توافقنامه امریکا و طالبان فراهم شود پس بخشی از فشارهایی که امریکایی ها و سایر خارجی ها بر اشرف غنی و عبدالله عبدالله وارد می کنند بر اساس نیت خیرخواهانه برای کنار آمدن آن ها نیست و حتی ممکن است تلاش شود که آن ها به مخالفت با یکدیگر ادامه دهند از اینرو دورنمای ایجاد یک حکومت مشترک چندان روشن نیست.

مبلغ بیان داشت: یکی از گزینه های محتمل این است که اختلافات طرفین به حدی افزایش پیدا کند که یک اجماع جهانی و یک اجماع سیاسی داخلی به وجود آید تا هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله کنار گذاشته شوند و یک حکومت موقت شکل بگیرد و این حکومت زمینه ساز حضور طالبان در قدرت شود.

وی اضافه کرد: اما در شرایط کنونی و اوضاعی که حاکم است حتی زمینه ایجاد حکومت موقت هم فراهم نیست، در حال حاضر مسئله خرید زمان و عبور دنیا از موضوع کرونا است تا پس از آن روی این مسایل و سناریوهای احتمالی بحث شود.

منبع: رادیو دری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟