کم رنگ شدن امید صلح حکومت با طالبان

  • انتشار: ۹ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 13362

اسوشیتد پرس نگاشته است که “ملا هبت الله آخندزاده که شدیداً افراطی می باشد با استفاده از اعتبار مذهبی خود تلاش می کند جنگ طالبان را در افغانستان یک جنگ مقدس جلوه دهد. به این ترتیب با موجودیت آخندزاده در راس طالبان، امکان خاتمه بخشیدن خونریزی ها در افغانستان، کمرنگ تر شده است”.

تحلیل گران می گویند که به دلیل پنهان نمودن مرگ ملا عمر برای چندین سال اعتماد بسیاری از جنگجویان طالب بر سطح رهبری شان ، خدشه دار شده است و اینکه ملا اختر منصور که به قاچاق مواد مخدر شهرت داشته و بسیار ثروت مند بود، و به عنوان جانشینی ملا عمر آن ها را رهبری می کرد، برای شان زیاد خوشایند نبوده است.

این موضوع منجر به دو دسته گی در بین طالبان شده و چند گروه، خود را از آن ها جدا کرده و با حامیان ملا منصور درگیر شدند.

رهبری طالبان حال شدیداً تلاش دارد تا این اختلافات را حل و فصل کند. با کشته شدن منصور در هفته قبل، طالبان فوراً دست به کار شده و آخندزاده را به عنوان رهبر خود انتخاب کردند تا جنجال های که بعد از مرگ ملا عمر رخ داد، تکرار نشود.

روز پنجشنبه شورای طالبان با نشر یک اعلامیه به اسوشیتد پرس گفت “که به باور آنها، آخندزاده این گروه را متحد ساخته و اشتباهات اخیر را مرفوع خواهد کرد”.

در اعلامیه آمده که رهبر جدید، تمام مجاهدین را با هم یکجا ساخته و روی یک سکو قرار خواهد داد.

یک مقام افغان که نخواست نامش ذکر شود در حالیکه قاچاقبر بودن ملا منصور را به اسوشیتد پرس تائید کرد گفت که درگیری ها بین منصور و رقیب عمده اش ملا محمد رسول برای کنترول راه های قاچاق، باعث ناراحتی جنگجویان در سطح پائین شده است.

این مقام افغان گفته که طالبان همواره ادعا می کردند که برای رسیدن به قدرت نه، بلکه در راه اسلام و برای استقلال می جنگند. پس زمانی که آنها برای قدرت می جنگند این امر باعث افول مشروعیت شان در سطوح پائینتر طالبان شده و شک و ظن را بین آنان ایجاد کرده است.

این مقام افغان گفت که دیگر آن اتحاد و همبستگی و اختیاراتی که طالبان در زمان رهبری ملا عمر داشتند، بر نخواهد گشت.

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، نیاز آخند زاده به مستحکم ساختن موقفش شاید منجر به افزایش خشونت ها شود زیرا او خود را یک جنگجوی جدی می پندارد.

یک قوماندان طالبان که نخواست نامش فاش شود به اسوشیدیت پرس گفته است که حفظ اتحاد بین طالبان برای آخند زاده با موجودیت دو معاون غیر متحدش دشوار خواهد بود. سراج الدین حقانی از شبکه حقانی و ملا یعقوب، پسر ملا عمر، که معاونین آخندزاده می باشند در حال حاضر افغانستان را بین خود تقسیم کرده و هر کدام میخواهند کنترول قلمرو خود را داشته باشند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟