کمیسیون های حقیقت یاب که نتیجه نمی دهد/ اینبار حقیقت یابی از شفاخانه نظامی کابل

  • انتشار: ۲۵ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 19657

حکومت در پیوند به چه‌گونگی حملۀ بر شفاخانۀ سردارمحمد داوودخان، بزرگ‌ترین شفاخانۀ نظامی در افغانستان یک هیأت حقیقت‌یاب را گماشته است. هلال‌الدین هلال، معاون وزیر دفاع در بخش ارتباطات راهبردی رهبری این هیأت را به عهده دارد. قرار است هیأت حقیقت‌یاب یافته‌هایش را از چه‌گونگی این رویداد با حکومت و مردم شریک کند.

اما آگاهان نظامی با درک ملاحظه‌هایی که در داخل ساختارهای امنیتی و استخباراتی کشور وجود دارد، نسبت به نشر حقیقت این رویداد باشد بی‌باور اند .

جاوید کوهستانی به سلام وطندار می‌گوید، دولت برای این که ناتوانی‌هایش را از دید رسانه‌ها و شهروندان کشور پنهان کند، بیشتر کمیسیون‌های حقیقت‌یاب را تشکیل می‌دهد که بر مبنای یافته‌های هیأت حقیقت‌یاب پنهان‌کاری کرده و کم‌ازکم ناتوانی‌ها و کم‌کاری‌هایش را توجیه کند.

به گفتۀ آقای کوهستانی، تاکنون دیده نشده که کمیسیون‌های حقیقت‌یاب به نتیجه‌یی عملی دست یافته باشند که بر بنیاد آن کسی مجازات شود، اصلاحات به میان بیاید و یا جلو انجام حمله‌های انتحاری و نفوذی دشمن گرفته شود.

اما مسؤلان وزارت دفاع ملی می‌گویند، نتایج بررسی کمیسیون‌های که برای حقیقت‌یابی رویدادهای هراس‌افگنانه تشکیل می‌شوند پس از پایان کار کمیسیون به گونۀ درست آن با مردم شریک ساخته می‌شود.

دولت وزیری، سخنگوی این وزارت می‌گوید، ریشۀ جنگ افغانستان در کشورهای همسایه است. آقای وزیری، در بارۀ هیأت حقیقت‌یاب رویداد شفاخانۀ سردار محمدداوودخان می‌گوید، هیأت حقیقت‌یاب رویداد این شفاخانه پس از پایان بررسی‌ها نتایج را با مردم شریک خواهد کرد.

رییس جمهور غنی در بیش از دو سال گذشته بیش از 60 کمیسیون حقیقت‌یاب را برای بررسی رویداد‌های هراس‌افگنانه در بخش‌هایی از کشور گماشته است، اما تاکنون هیچ یک از این کمیسیون‌ها نتوانسته‌اند به نتایجی دست‌ یابند که با پیشنهادهای‌شان وضعیت نابسامان امنیتی بهبود یابد.

این آگاهان، دولت را به دادن امکانات مالی و وعده‌های چرب به اعضای کمیسیون‌های حقیقت‌یاب متهم کرده می‌گویند که این  سبب می‌شود تا هیأت حقیقت‌یاب یافته‌های‌شان را وارونه و یا به سود حکومت بیان کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟