کمیسیون مستقل حقوق بشر: تلفات غیر نظامیان در افغانستان 12 درصد افزایش یافته است

  • انتشار: ۱۶ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 23964

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که شمار تلفات غیرنظامیان در جریان درگیری‌ها در سال ۱۳۹۵ خورشیدی ۱۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش یافت.

گزارش سالانه‌ی این نهاد که روز گذشته (دوشنبه) پخش شد نشان می‌دهد که در جریان سال ۱۳۹۵ در کشور ۲۸۲۳ غیرنظامی کشته و ۷۷۸۵ غیر نظامی دیگر زخمی شدند.

در حالی که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۹۴۳۱ غیر نظامی در نتیجه‌ی درگیری‌های مسلحانه کشته و زخمی که از این مجموعه ۳۱۲۹ کشته و ۶۳۰۲ زخمی شدند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان‌ گفته است که گروه‌های تروریستی عامل حدود ۶۷ درصد از قربانیان غیرنظامی و نیروهای دولتی و بین‌المللی مسوول ۱۴ درصد از کل این تلفات است.

بر بنیاد این گزارش، طرف‌های درگیر در جنگ‌ها مکلف هستند از کاربرد شیوه‌ها و تکتیک‌هایی که سبب تلفات غیرنظامیان می‌شود جلوگیری کند و غیرنظامیان را هدف قرار ندهند.

این نهاد گفته است که طرف‌های درگیر به ویژه گروه‌های تروریستی در جریان سال ۱۳۹۵ اصل احتیاط و اصل تناسب را به طور جدی نقض کرده و به گونه‌ی عملی از تکتیک‌ها و شیوه‌هایی استفاده کردند که سبب افزایش تلفات غیرنظامیان شده است.

به اساس یافته‌های کمیسیون حقوق افغانستان، بیشترین تلفات غیرنظامیان در نتیجه‌ی حمله‌های انتحاری اتفاق افتاده است. گزارش نشان می‌‎دهد که عامل حدود ۲۵ درصد تلفات غیرنظامیان حمله‌های انتحاری بوده است که درنتیجه این نوع حمله‌های در سال ۱۳۹۵ در مجموع ۲۷۱۷ تن کشته و زخمی شدند.

درگیری‌ها، ترور و قتل، مین‌های کنار جاده و حمله‌های موشکی و هوایی از جمله‌ی عامل‌های دیگر کشتار غیرنظامیان در این گزارش خوانده شده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟