کمیسیون شکایات: بیش از هشت‌هزار شکایت جدی هستند

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخابات
  • شناسه مطلب: 73185

کمیسیون شکایات اعلام کرد دسته‌بندی ۱۴هزار و ۷۶۰ شکایت در ۳۱ ولایت کشور پایان یافته‌ و گزارش‌های این شکایت‌ها نیز به دفتر مرکزی این کمیسیون رسیده‌اند.

«محمد قاسم الیاسی» دبیر و سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی در این باره اظهار داشت: «کتگوری الف؛ یعنی هشت هزار و ۴۷۸ شکایت را تشکیل می‌دهد در واقع روی آرا شکایت‌های مهم است. و شکایت‌های ب؛ ۱۰۲۱ شکایتی که ما می‌گویم روی اشخاص است.»

بربنیاد آمارهای این کمیسیون، از میان ۱۴ هزار و ۷۶۰ شکایتی که در ۳۱ ولایت بررسی شده‌اند، ۳۰۱۱ شکایت آن جرم‌های انتخاباتی، ۴۲۴۸ شکایت تخلف‌های انتخاباتی، ۱۳۷۱شکایت تخطی‌های انتخاباتی و ۶۶۷۹ شکایت تفاوت آرای بایومتریک با برگه‌های نتایج رأی‌دهی هستند.

اما، گزارش‌های بررسی شکایت‌ها از سه ولایت دایکندی، غور و هلمند به علت مشکلات در انترنت، هنوز به دفترمرکزی کمیسیون شکایات نرسیده‌اند و نهادهای ناظر نگران محدودیت زمان برای بررسی شکایت‌های انتخاباتی هستند.

در همین حال نعیم ایوب زاده، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد افغانستان می گوید: اگر قرار باشد که شکایت‌ها به‌گونه بی‌طرفانه و به شکل مسلکی بررسی شود، امکان دارد که تغییرات بیشتر را وارد کند در نتیجۀ ابتدایی.

به گزارش طلوع نیوز؛ داوود علی نجفی، رییس پیشین دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات نیز اظهار داشت: «هشت هزار شکایت که هیچ، اگر بیست شکایت جدی بررسی شود، انتخابات رفتنش به دور دو حتمی است.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟