کمیسیون انتخابات: به منظور تأمین شفافیت، اعلام نتایج انتخابات به تعویق افتاد

  • انتشار: ۲۸ میزان ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتتیتر 1
  • شناسه مطلب: 70195

«حوا علم نورستانی» با بیان این که اعلام نتایج انتخابات بدلیل مشکلات تخنیکی در روند انتقال اطلاعات دستگاه‌های بایومتریک به بانک اطلاعات مرکزی به تاخیر افتاده‌، از مردم برای نقض جدول زمان‌بندی عذر خواهی کرد.

نورستانی، شام روز گذشته(۲۷میزان) در یک نشست خبری گفت، بعضی اوقات ناظران تیم‌های انتخاباتی، خارج از محدوده کاری‌شان باعث اخلال کار کمیسیون انتخابات می‌شوند.

رییس کمیسیون مستقل انتخابات اما درباره این‌که چه زمانی نتایج نخستین انتخابات اعلام خواهد شد، چیزی نگفت: «کمیسیون انتخابات از مردم شریف افغانستان و جوانب ذیدخل در روند انتخابات از بابت عدم اعلام و نشر نتایج ابتدایی انتخابات شش میزان پوزش می‌طلبد… متأسفانه کمیسیون بنا به دلایل تخنیکی و بیشتر به منظور تأمین شفافیت نتوانست به وقت معینه در تقویم انتخاباتی نتایج ابتدایی را اعلام نماید.»

در همین مولانا عبدالله، کمیشنر کمیسیون انتخابات گفت: معلومات ۲۹۸۶ دستگاه بایومتریک در حال انتقال به سرور مرکزی است و تعداد رای دهندگان بایومتریک؛ بعد از تصفیه سرور مرکزی کاهش خواهد یافت.

عبدالله تاکید کرد، برمبنای فورم‌های نتایج در روز انتخابات، ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۵۴ برگه رای در ۲۳ هزار و ۱۷۶ محل استفاده شده، اما بر اساس معلومات اولیه دستگاه‌های بایومتریک؛ در ۲۳ هزار و ۱۷۶ محل، به تعداد ۱ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۵۳ رای‌دهنده می‌باشد.

همچنین وی اضافه کرد که در روز انتخابات در مجموع ۳۴ هزار و ۹۵۸ دستگاه بایومتریک مورد استفاده قرار گرفته که از این میان ۳۴ هزار و ۷۶۷ دستگاه آن به کمیسیون آورده شده و آرای ۲ هزار و ۸۸۸ دستگاه بایومتریک یه دلیل شکسته بودن شیشه آن، روشن نشدن دوباره و نگرفتن عکس، قرنطین شده است.

از سویی هم رییس‌جمهور غنی با استقبال از تاخیر در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری گفته است: مردم افغانستان مشتاق اند که نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام شود، اما ما به تصمیم کمیسیون انتخابات برای موکول کردن اعلام نتایج برای اطمینان از عدالت، شفافیت و پاسخگویی به رای نهایی احترام می‌گذاریم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟