کمک 250 میلیون دالری بانک جهانی به افغانستان

  • انتشار: ۲۹ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 10903

بانک جھانی کمک بلاعوض ٢۵٠ ملیون دالر را به منظور حمایت از تلاش ھای دولت افغانستان در زمینۀ بھبود سرک ھای مواصلاتی سلسله کوه ھای ھندوکوش به شمول احیا و بازسازی سرک و تونل سالنگ، منظور نمود.

به گزارش خبرگزاری اطلس، در خبرنامه بانک جهانى آمده است که با عملى شدن این پروژه، سرک هاى فعلى را در تمام فصل هاى سال به سرک هاى مطمئن تبدیل خواهد کرد.

در حال حاضر، دو راه عبور از سلسله کوه ھای ھندوکش وجود دارد؛ اولین راه، شاھراه بزرگ سالنگ می باشد که بیشترین حجم ترافیک ھندوکش را متحمل مى شود و دیگر آن، سرک درجه دوم بین ولایات بغلان و بامیان می باشد.

در جاده سالنگ که مرکز را با ٩ ولایت شمال کشور وصل مى کند، چندین بار برفکوچ ها تلفات جانى را بر جا گذاشته و این شاهراه در هر فصل زمستان، حین بارش زیاد برف و برفکوچ ها براى چندین روز مسدود مى­شود.

در خبرنامه بانک جهانى آمده است که این بانک با کمک جدید، کار ساختمانی ارتقاى سرک ١۵٢ کیلومتر بغلان الی بامیان به یک سرک پخته و اساسی و ھمچنان بازسازی سرک ٨٧ کیلومتر سالنگ به شمول تونل آن را حمایت می‌نماید.

از تبدیل شدن سرک بغلان – بامیان به یک جاده پخته و اساسى، می توان زمانى که شاھراه سالنگ به دلیل اوضاع وخیم اقلیمی یا کارھای ساختمانی مسدود می باشد، منحیث یک راه بدیل استفاده کرد.

در خبرنامه بانک جهانى آمده است که مراحل مختلف ترمیماتی در قسمت تونل سالنگ و دالان ھای برفگیر و اعمار یک سرک جدید کانکریتی برای موترھای سنگین وزن باربری به طول تقریبا ٣٠ کیلومتر مربوط شامل پروژه شاھراه سالنگ مى شود.

منبع نوشته است که پروژه سرک ھای مواصلاتی سلسله کوه ھای ھندوک، از طریق وزارت فواید عامه در مدت ھفت سال آینده تطبیق خواھد شد.

در خبرنامه تذکر رفته است که با درنظرداشت تاثیرات وسیع این پروژه در سراسر افغانستان، یک کمیته نظارتی بین الوزارت ایجاد مى شود، تا ھماھنگی ھای لازم سکتوری را ایجاد و حمایت ھای خاص سایر ادارات ذیربط را در قسمت استملاک اراضی و تامین امنیت کسب نماید.

منبع نوشته است که ریاست این کمیته را وزیر فواید عامه برعھده خواھد داشت و اعضای آن را نمایندگان

بلند رتبه از وزارت ھا و در صورت ضرورت، سازمان ھای مختلف، تشکیل می دھد.

باب سام رییس عمومی بانک جھانی در افغانستان، بازسازی سرک هاى یادشده به منظور ایجاد مواصلات قابل اعتماد در سراسر سلسله کوه ھای ھندوکش برای چشم انداز اقتصادی و ھمچنان برای اتصال ھمه ولایات در افغانستان ضروری خوانده و گُفته است: در بیشتر موارد، زمستان ھای سخت سبب مسدود شدن شاھراه سالنگ می گردد؛ بنابراین، ایجاد و بھبود سرک بدیل در ارتفاعات پایین، ھمچون سرک موجود بغلان- بامیان، به منظور حفظ جریان ترافیک و فعالیت ھای اقتصادی در طول سال حایز اھمیت می باشد.”

شاھراه سالنگ در دھه ١٩۶٠ میلادی اعمار شده است. این شاھراه بین ارتفاع ٢۵٠٠ و ٣۴٠٠ متر بالاتر از سطح بحرموقعیت داشته و یکی از مھمترین و حیاتی ترین جاده ها به شمار مى­رود؛ زیرا ولایات زیاد کشور را به ولایات شمال و کشورهاى آسیاى مرکزى و ولایات شمال را با سایر نقاط کشور و فراتر از آن ،با کشورھای جنوب آسیا متصل می سازد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟