کلاف سردرگم شهریه دانش آموزان مهاجر

  • انتشار: ۴ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 2209

اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران، در اطلاعیه ای دانش آموزان مهاجر را از پرداخت هرگونه «شهریه» اجباری به مدارس معاف اعلام کرد.

در این اطلاعیه که  در وبسایت رسمی این اداره منتشر شده چنین آمده است:

«به اطلاع اولیاء محترم دانش آموزان افغانستانی می رساند که شهریه هر دانش آموز افغانستانی بر اساس سرانه اعلامی از سوی آموزش و پرورش در سال تحصیلی گذشته 1.400.000 تومان بوده که قطعاً این مبلغ در سال جاری افزایش یافته است . لکن دانش آموزان پناهنده و اتباع محترم افغانستانی در سال جاری از پرداخت شهریه(مبلغ مذکور) معاف شده اند و قرار نیست این وجه را بپردازند، لکن بهتر اداره شدن مدارس محل تحصیل دانش آموزان نیاز به همیاری ، همکاری و کمک اولیاء ایرانی و افغانستانی دارد و این کمک ها از سوی اولیاء و خیرین ایرانی نیز پرداخت می شود، و این کمک مدارس را به وضعیت مطلوب و مطلوبتر ارتقاء می بخشد.

بر این اساس مقرر گردیده مبالغ همیاری بر حسب توان افراد و با لحاظ حداقل و حداکثر از افراد توانمند دریافت و افراد ناتوان، مریض خاص، زنان سرپرست خانوار، خانواده های دارای معلولیت ، ایتام و سایر افراد فاقد بضاعت مالی از این مبالغ معاف گردند.»

پس از کش و قوسهای فراوانی که در ماجرای پیچیده شهریه دانش آموزان افغانی شکل گرفت، این داستان ظاهرا وارد فاز جدیدی شده است. اینکه مهاجرین از پرداخت شهریه معاف شده و در عوض باید هزینه «همیاری» را بصورت اجباری پرداخت نمایند.

حالا اینکه در قاموس صادرکنندگان این اطلاعیه چه فرقی میان هزینه شهریه و هزینه همیاری وجود دارد به کنار، مشخص نکردن مبلغ دقیق این به اصطلاح همیاری خود یکی از معضلات مهاجرین بشمار میرود. معضلی که دانش آموزان و خانواده های آنها را در یک بلاتکلیفی بزرگ قرار میدهد و اینکه سهم همیاری هر دانش آموز چقدر باید باشد.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

  1. (۱۵ ثور ۱۳۹۵)

    Inroimatfon is power and now I’m a !@#$ing dictator.

نظر شما چیست؟