کشورهای عضو معاهده بولونیا

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 103824

رشد و پیشرفت یک کشور به سطح علمی آن کشور بستگی دارد و هر کشوری که بتواند با تکیه بر دانش و اندوخته های علمی نیروی انسانی متخصص پرورش دهد بدون شک در دنیای پیشرفته امروزی سروری خواهد کرد.

سطح علمی و امکانات آموزشی و دسترسی یکسان تمام کشورها به منابع دانش اما یکسان نیست.

اروپا در سال های اخیر برای یکسانی سازی نظام آموزشی و ارتقاء کیفیت آموزشی جهان گام های مهمی برداشته است که یکی از آنها قراداد مهمی به نام «قرار داد بولونیا» می باشد.

کشورهای عضو معاهده بولونیا
کشورهای عضو معاهده بولونیا

برای آشنایی کامل با قرارداد بولونیا و کشور های عضو این معاهده ما را در خواندن این مطلب همراهی کنید:

قرار داد بولونیا

قرار داد بولونیا درست شبیه برنامه ار اسموس می باشد. طی برنامه آر اسموس تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا موظف ند برای کمک به پیشرفت سطح علمی کشورهای در حال توسعه و نیز تامین نیروی انسانی مورد نیاز این کشورها، بورسیه هایی تحصیلی در اختیار این کشورها قرار دهند.

علاوه بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیگر کشورهای اروپایی نیز در قرارداد بولونیا شامل هستند. در سال ۱۹۹۹ وزرای آموزش و معارف بیست و نه کشور اروپایی در دانشگاه بولونیای ایتالیا گردهم آمدند و قرارداد بولونیا را امضا کردند.

کشورهای عضو این قرار داد می بایست برای یکپارچه سازی آموزشی در اروپا گام های اساسی بردارند.

این قرارداد تسهیلات خوبی را برای دانشجویان در کشورهای مختلف فراهم می کند: یکی از این تسهیلات رفع تطبیق مدرک است.

کشورهای عضو این قرارداد قرار بود تا سال ۲۰۱۰ میلادی به یک نظام آموزشی واحد برسند. تعداد کشورهای عضو قرار داد بولونیا در ادامه به ۴۷ کشور رسید.  

دیگر اهداف قرارداد بولونیا

اگرچه هدف اصلی قرار داد بولونیا ایجاد یک نظام آموزشی واحد در کشورهای عضو بود اما اهداف دیگری نیز برای این قرار داد تعیین شده است:

گردش مغزها به جای فرار آنها یکی دیگر از اهداف مهم قرار داد بولونیا می باشد.

براین اساس چون نظام آموزشی در تمام کشورهای عضو یکسان است، نخبگان تنها برای استفاده از  امکانات بیشتر به دیگر کشورها می روند و پس از پایان تحصیلات به کشور خود باز می گردند.

کشورهای عضو معاهده بولونیا
کشورهای عضو معاهده بولونیا

از دیگر پیامدهای این قرار داد هم سطح شدن ارزش مدارک تحصیلی در بیشتر کشورهای اروپایی بود.

همین طور به مدد این قرار داد اروپا به یکپارچگی بیشتری رسید. کشورهای ضعیف اروپایی به مدد قرار داد بولونیا توانست علم و دانش را در خود توسعه دهد.

قرار داد بولونیا به تمامی دانشجویان در کشورهای اروپایی این امکان را داد که بدون دغدغه در دیگر کشورهای قاره سبز درس بخوانند و حتی بدون دردسر در هر کشوری که علاقه داشتند استخدام شوند.

نظام آموزشی واحد در قرارداد بولونیا

همان طور که گفته شد قرارداد بولونیا کشورهای عضو را مجاب می کرد یک نظام آموزشی واحد را روی دست گیرند.

براساس نظام آموزشی اروپا، مدت آموزش در مدارس ۱۱ سال است اما در برخی از کشورهای در حال توسعه اروپایی مدت تحصیل در مدارس ۱۰ سال بود.

قرارداد بولونیا این کشورهای در حال توسعه را مجبور ساخت مدت زمان تحصیل در مدارس را به یازده سال ارتقاء دهند.

براساس این نظام آموزشی واحد، آموزش دانشگاهی شامل سه دوره «لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری» می باشد.

دوره لیسانس حداقل باید سه سال طول بکشد و دانشجویان ملزم به گذراندن ۱۸۰ واحد درسی می باشند.

در دوره ماستری(فوق لیسانس) دانشجویان باید ۱۲۰ واحد درسی را در مدت چهار ترم پشت سر بگذرانند.

کشورهای عضو معاهده بولونیا
کشورهای عضو معاهده بولونیا

دانشجویان به طور کلی در دوره لیسانس و فوق لیسانس می بایست ۳۰۰ واحد درسی را بگذرانند.

دوره دکتری نیز حسب رشته تحصیلی تفاوت می کند اما معمولا چهار سال طول می کشد.  

جابه جایی دانشجویان، اساتید و پژوهشگران

سوابق تحصیلی دانشجویانی که براساس قرارداد بولونیا از بورسیه های تحصیلی در کشورهای دیگر استفاده می کنند، در سیستم ذخیره می شود و دانشجویان در صورت تمایل به تحصیل در سایر کشورهای اروپایی به راحتی می توانند این کار را انجام دهند.

همین طور باید دانست که زبان انگلیسی در مقطع فوق لیسانس زبان آموزشی کشورهای عضو قرار داد بولونیا می باشد.

در سال های اخیر اما تنش های بین المللی سبب شده جابه جایی دانشجویان در برخی از کشورهای اروپایی با مشکل جدی روبرو شود و این خود چالش هایی را برای تطبیق مفاد قرار داد بولونیا فراهم کرده است.

روسیه نتوانسته به قرارداد بولونیا عمل کند

همانگونه که گفته شد کشورهایی اروپایی عضو قرار داد بولونیا می بایست یک سیستم آموزشی واحد را انتخاب کرده تمام تلاش خود را به خرج دهند مفاد این قرارداد را اجرا کنند.

برخی از کشورها از جمله روسیه هنوز نتوانسته اند مفاد این قرار داد را به طور کامل تطبیق نمایند:

زبان آموزشی در روسیه هنوز زبان روسی ست و زبان انگلیسی تنها برای دانشجویان بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.

نظام اموزشی در دانشگاه های روسیه هنوز به سبک قدیمی ست. قرارداد بولونیا تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکتری را رایگان می داند اما در روسیه تحصیل تنها در مقاطع فوق لیسانس و دکتری رایگان می باشد.  

کشورهای عضو قرارداد بولونیا

همان طور که گفته شد قرار داد بولونیا در ابتدا بین ۲۹ کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا امضا شد اما در ادامه به ۴۷ کشور افزایش یافت.

تاکنون کشورهایی مثل « انگلستان، قزاقستان، ترکیه، ایتالیا، سوئد، اسپانیا، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، گرجستان، یونان، اسلوواکی، آلبانی، روسیه، آندورا، پرتغال، استونی، ارمنستان، نروژ، اتریش، آلمان، آذربایجان، هلند، بلژیک، بوسنی و هرزگوین، بلاروس، لوکزامبورگ، بلغارستان، کروواسی، لیختن اشتاین، قبرس، فرانسه، مجارستان، ایسلند، ایرلند، لاتویا، لتونی، مالت، مولداوی، مونتنگرو، مقدونیه، لهستان، رومانی، صربستان، اسلوونی، سوئیس و اوکراین» توانسته اند نظام آموزشی خود را براساس قرار داد بولونیا عیار سازند.

به هر حال اینکه که قرار داد بولونیا را شناختید، بدون شک اذعان می کنید که این قرار داد توانست با ایجاد یک نظام آموزشی واحد و رفع محدودیت های تطبیق مدارک تحصیلی از فرار مغزها از اروپا جلوگیری کند و اروپایی یکپارچه تشکیل دهد.