کشمکش طایفه های غلجایی و درانی طالبان درباره انتقال پایتخت به قندهار

  • انتشار: ۲۵ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 120856
طالبان

برخی منابع از وجود اختلافات شدید میان دو طایفه درانی و غلجایی طالبان در خصوص انتقال پایتخت از کابل به قندهار خبر می دهند.

در نخستین روزهای ورود طالبان به کابل، زمزمه‌های انتقال پایتخت به قندهار مطرح شد، اما خیلی ‌زود سکوت قابل توجهی بر این مساله مسلط شد؛ هیچ یک از فرماندهان طالبان در این مورد اظهاراتی نداشته و رسانه‌های آزاد که حالا سانسور اجباری را تحمل می کننند نیز واکنشی نداشته اند.

اما رفتارهای سیاسی طالبان که بیشتر طایفه‌ای و بر مبنای درانی ـ غلجایی رقم خورده است، بیانگر اختلافاتی درونی بر این موضوع است. قندهار که بیشتر پشتون‌های درانی در آن حاکم هستند و از نگاه سابقه زمامداری برای درانی‌ها افتخار آفرین است، برای ملا برادر و هواداران نزدیک به ملاهبت‌الله، رهبر طالبان شهر مطلوب و معقول برای پایتخت شدن است.

اما از سوی دیگر، کابل با تمام امکانات اداری و اکمالاتی موجود خود برای غلجایی های دامن پهن کرده که در دهه‌های اخیر خود افرادی مانند داکتر نجیب و محمد اشرف‌غنی برای این طایفه افتخار آفرین بوده اند و طائفه غلجایی به ویژه گروه حقانی را شیفته آن کرده تا کابل همچنین پایتخت بماند.

این در حالی است که ملا برادر، معاون نخست وزیر طالبان و از چهره های سرشناس طالبان که از طایفته درانی است اکنون در قندهار ساکن است و گفته می شود ملا هبت الله، رهبر طالبان نیز در این شهر است.

باید دیده شود که حضور ملا هبت‌الله و ملا برادر در قندهار می‌تواند عاملی بر تغییر پایتخت افغانستان شود یا خیر.

منبع: رها

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟