کشف شواهدی از مریخ باستانی توسط مریخ نورد کنجکاوی

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 126506

مریخ نورد کنجکاوی ناسا در ۶ آگوست ۲۰۱۲ روی مریخ فرود آمد و از آن زمان به بعد در دهانه گیل حرکت کرده، نمونه‌ها را جمع آوری می‌کند و نتایج را برای تفسیر محققان به زمین می‌فرستد.

بر اساس گزارش phys.org، تجزیه و تحلیل ایزوتوپ‌های کربن در نمونه‌های رسوب گرفته‌ شده از مریخ، محققان را با سه دلیل برای توضیح منشاء کربن‌های یافت شده در این رسوبات مواجه کرده است. گرد و غبار کیهانی، تخریب دی‌اکسید کربن در اشعه ماوراء بنفش یا تجزیه متان تولید شده بیولوژیکی با اشعه ماوراء بنفش سه توضیحی هستند که از سوی دانشمندان ارائه شده است.

البته محققان در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم خاطرنشان کردند که هر سه این سناریو‌ها برخلاف فرآیند‌های رایج در زمین، غیر متعارف هستند. کربن دارای دو ایزوتوپ پایدار ۱۲ و ۱۳ است و محققان با مشاهده مقادیر هریک از آن‌ها در یک ماده می‌توانند جزئیات مربوط به چرخه کربنی که رخ داده را تعیین کنند؛ حتی اگر مدت‌ها پیش اتفاق افتاده باشد.

کریستوفر اچ هاوس، استاد علوم زمین در ایالت پن، می‌گوید که مقادیر کربن ۱۲ و کربن ۱۳ در منظومه شمسی ما مقادیری است که در زمان شکل گیری منظومه شمسی وجود داشته است. هر دو کربن در همه چیز وجود دارند، اما با توجه به اینکه کربن ۱۲ سریعتر از کربن ۱۳ واکنش نشان می‌دهد، نگاه کردن به مقادیر نسبی هرکدام، در نمونه‌ها می‌تواند چرخه کربن را آشکار کند.

مریخ نورد ناسا به «کنجکاوی» خود ادامه می دهد

مریخ نورد «کنجکاوی» که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در جنوب کالیفرنیا هدایت می‌شود در ۹ سال گذشته در منطقه‌ای از دهانه گیل که لایه‌هایی از سنگ‌های باستانی در آن قرار دارند، به کاوش پرداخته است. مریخ نورد سطح این لایه‌ها را حفاری کرد و نمونه‌هایی را از لایه‌های رسوبی مدفون را یافت. مریخ نورد «کنجکاوی» در نبود اکسیژن مواد یافت شده را گرم کرد تا هرگونه ماده شیمیایی را جدا کند.

کنجکاوی هنوز در حال جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نمونه‌ها است و حدود یک ماه دیگر دوباره به همین نقطه بازمی‌گردد که در آن برخی از نمونه‌های این مطالعه جدید را یافته بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟