کشف سومین گور دسته‌جمعی کودکان در کانادا

  • انتشار: ۱۰ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 115899

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پیدا شدن سومین گور دسته‌جمعی کودکان بومی در کانادا با ۱۸۲ قبر بی‌نام و نشان در ایالت «بریتیش کلمبیا» خبر داد.

جامعه بومیان در بریتیش کلمبیا اعلام کردند مدرسه سومی را در شهر «کرنبروک» در منطقه غربی رود «کوتنی» و با کمک رادار ردیابی کردند که در آن ۱۸۲ گور بی‌نام در زیرِ زمین یافت شده است.

نام این مدرسه «مدرسه کاتولیک‌های سینت اوژن» عنوان شده است و در ما بین سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۷۰ (۱۲۹۱ تا ۱۳۴۹) فعالیت داشته است.

در بخشی از بیانیه جامعه بومیان آمده است: «در برخی از این گور‌ها همچنان بقایای انسان باقی مانده است، آن‌ها را در گور‌های کم‌عمقی دفن کرده بودند.»

در قرن نوزدهم و بیستم، مدارس شبانه‌روزی در کانادا اجباری بودند و توسط دولت و مقامات مذهبی با هدف ادغام اجباری جوانان بومی اداره می‌شدند. «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان پیش از این به‌دلیل نقش کلیسا در استعمار آمریکایی‌ها عذرخواهی کرده بود، اما بیشتر این عذرخواهی‌ها را به هنگام سفر به کشور‌ها انجام داده است.

پس از کشف گور جمعی متعلق به کودکان بومی در کانادا «جاستین ترودو» نخست‌وزیر این کشور، خواهان پذیرفتن مسئولیت آن ازسوی کلیسای کاتولیک شد و گفت: «من به‌عنوان یک کاتولیک، از موضعی که کلیسای کاتولیک در حال حاضر و طی چند سال گذشته گرفته است، بسیار ناامید شده‌ام.» او همچنین گفت: «بسیاری می‌پرسند چرا کلیسای کاتولیک در این زمینه ساکت است.»

همچنین بومیان کانادا پس از اعلام این خبر خواستار کشف و اعلام گور‌های جمعی در دیگر نقاط این کشور شدند. به‌تازگی گور جمعی حاوی باقی‌مانده اجساد ۲۱۵ کودک بومی در محوطه یک مدرسه مسیحی در ایالت «بریتیش کلمبیا» کانادا، کشف شد. برخی از این کودکان تنها سه سال داشتند. دست‌کم ۱۵۰ هزار کودک بومی طی سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۹۹۰ وارد این به اصطلاح مدارس شبانه‌روزی شده بودند. برخی از آن‌ها با توسل به زور از والدین و جامعه جدا شدند و بدرفتاری‌های گسترده‌ای با آن‌ها گزارش شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟