کشته و زخمی شدن بیش از 500 غیر نظامی در 6 ماه نخست سال جاری در هرات

  • انتشار: ۱۸ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 31640

مسئولان در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در هرات می گویند که در شش ماه اول سال جاری شمسی بیش از 500 غیر نظامی در جریان درگیری ها در این ولایت کشته و یا زخمی شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با راه اندازی یک تحقیق ملی، در تلاش جلوگیری از افزایش تلفات افراد غیرنظامی در جریان منازعات مسلحانه در این کشور است.

مسوولان این کمیسیون می ‌گویند که در جریان این درگیری‌ها، تنها در شش ماه نخست سال جاری شمسی در ولایت هرات ۲۱۸ غیر نظامی کشته و ۲۹۳ تن دیگر رخمی شده است.

افزایش تلفات غیر نظامیان در جریان جنگ‌ ها و حملات تروریستی در افغانستان، این بار با نگرانی جدی کمیسیون مستقل حقوق بشر در این کشور روبرو شده است.

عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از افزایش دو برابری تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ‌ ها و حملات تروریستی در کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

او گفت “متاسفانه آمار تلفات ملکی رو به افزایش است و نکته مهمتر اینکه آمار تلفات کودکان در جریان خصومت های مسلحانه تقریبا دو برابر شده است.”

در این کنفرانس مسوولان نهادهای عدلی، امنیتی و فعالان مدنی هرات نیز اشتراک داشتند که خواستار جلوگیری از قربانی شدن غیر نظامیان خصوصاً کودکان در جریان درگیری‌ ها و حملات تروریستی شدند.

بر اساس آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در جریان سال ۱۳۹۵ شمسی بیش از ده هزار فرد غیرنظامی در جریان جنگ ‌ها و حملات تروریستی در کشور کشته و زخمی شده اند که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ نشان دهنده افزایش ۱۲.۴ درصدی آمار تلفات غیر نظامیان در این کشور است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟