کشته شدن 198 طالب و تصرف مرکز شهر فراه بدست دولت

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 42105

به گزارش خبر گزاری اطلس به نقل از “هشدار” وزارت دفاع افغانستان از پاک‌سازی شهر فراه از وجود افراد گروه طالبان خبر داده و گفته است که در درگیری‌های دو روزه میان نیروهای امنیتی و دفاعی با گروه طالبان ۱۹۸ طالب کشته شدند.

گروه طالبان روز دوشنبه شب، از چندین استقامت بر مرکز ولایت فراه حمله تهاجمی کردند و بیشتر بخش‌های شهر فراه را به تصرف خود دراوردند.

در خبرنامه‌ای که امروز چهارشنبه از سویی دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع نشر شده، آمده است که شهر فراه از وجود طالبان پاک‌سازی شد و عملیات پاکسازی در حومه‌های مرکز این ولایت ادامه دارد.

در خبرنامه وزارت دفاع همچنان آمده است: “گروه طالبان در حملات تهاجمی شان به مرکز ولایت فراه مردم ملکی را سپر قرار داده و خانه‌های مردم را سنگر ساخته بودند که این مساله سبب کندی عملیات گردید، اما با آن هم نیروهای دفاعی و امنیتی بادر نظرداشت حفظ جان مردم ولایت فراه توانستند دشمن را عقب رانده و شهر فراه را از وجود دهشت افگنان به صورت کامل پاک‌سازی کنند.”

وزارت دفاع گفته است که در جریان عملیات پاز پس گیری شهر فراه 198 طالب کشته و 120 تن دیگرشان زخمی شده اند و عملیات تصفیه‌یی در دور دست‌های شهر و ولسوالی های  این ولایت فراه به شدت ادامه دارد.

نیروهای بین المللی (حمایت قاطع) نیز اعلام کرده اند که در عملیات پاک‌سازی فراه از وجود طالبان، در بخش‌هوایی، نیروهای ارتش و پولیس را هم‌کاری کرده و مواضع طالبان را هدف قرار داده اند.

بصیر سالنگی والی فراه گفته است که گروه طالبان صبح امروز شهر فراه را ترک کرده و عملیات تصفیه‌یی در حومه‌های شهر ادامه دارد.

تا اکنون از تلفات نیروهای ارتش و پولیس در این ولایت آمار مشخص ارائه نشده است، اما

آقای سالنگی کشته شدن ۲۵ نیروی امنیتی در درگیری با گروه طالبان در دو روز گذشته در این ولایت را تائید کرده است.

آقای سالنگی هم‌چنان گفته است که بیش از چهار هزار جنگ‌جوی طالب که شماری از جنگ‌جویان خارجی در میان شان حضور دارند از ولایت‌های هلمند، کندهار و نیمروز به مرکز ولایت فراه حمله تهاجمی کردند و قصد تصرف کامل این ولایت را داشتند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی و دفاعی حملات شان به شکست روبرو شد.

دادالله قانع، یک عضو شورای ولایتی فراه، گفته است، افراد طالبان با استفاده از تاریکی شب از شهر فراه به ولسوالی‌های خاک سفید، پشت‌رود و بکواه عقب نشینی کرده اند.

به گفتۀ او، اگر حکومت مرکزی، ولسوالی‌های یاد شده را از وجود افراد گروه طالبان پاک‌سازی نکند، احتمال دارد که گروه طالبان پس از اکمالات، مجدداً حملات تهاجمی شان را از سر بگیرند.

این عضو شواری ولایتی فراه گفته است، گروه طالبان در حمله به مرکز ولایت فراه صدها میل سلاح سبک و سنگین و هزاران فیر مرمی مختلف از ذخیره‌گاهای نیروهای ارتش به دست آورده اند و چندین تانک و موتر ارتش در این ولایت را نیز آتش زده اند.

از سویی‌ هم منابع محلی در ولایت فراه می‌گویند، با شدت گرفتن جنگ در دو روز گذشته، در مرکز این ولایت صدها خانواده مجبور به ترک‌ خانه‌های خود شده و به مناطق امن آواراه شده اند.

فراه در غرب افغانستان در چند ماه به این‌سو شاهد گسترش ناامنی‌ها و تحرکات طالبان بود، مسئولان محلی فراه، نماینده‌گان فراه در مجلس نماینده‌گان و اعضای شورای ولایتی فراه پیش از این از سقوط این ولایت به دست طالبان هشدار داده بودند، اما به دلیل آنچه سهل انگاری حکومت در دفع حملات گروه طالبان خوانده می‌شود، بخش‌های مرکز این ولایت روز دوشنبه به دست گروه طالبان سقوط کرد و خسارات هنگفت مالی و جانی به نیروهای ارتش در فراه وارد شد.

جاوید روستاپور

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟