کره جنوبی، ابزار منافع آمریکایی

  • انتشار: ۱ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 27675
کره جنوبی طی روز های اخیر بار دیگر بر مذاکره با کره شمالی تاکید کرده و برای این منظور شروطی را مطرح کرد.

رئیس‌ جمهور کره جنوبی در اظهاراتی بار دیگر ضمن اعلام درخواست خود برای پایان دادن به برنامه هسته‌ ای کره‌ شمالی شرایط آغاز مذاکره با پیونگ‌ یانگ را اعلام کرد. به نقل از اسپوتنیک؛ مون جائه این، رئیس‌ جمهور کره جنوبی در این باره گفت: کره شمالی باید آزمایشات هسته ‌ای خود را متوقف کند. از سوی دیگر این کشور باید بازداشت شدگان آمریکایی در کره شمالی را نیز آزاد نماید. رئیس ‌جمهورکره جنوبی در ادامه تأکید کرد: ما زمانی می ‌توانیم روابط دیپلماتیک خود با کره شمالی را آغاز کنیم، که این کشور را متعهد به متوقف کردن برنامه هسته ‌ای و موشک‌ های بالیستیک خود ببینیم.

روابط سیاسی کره جنوبی تا حد زیادی نشأت گرفته از آمریکا و غرب است، به استثنای اینکه خصومت شدیدی با ژاپن همسایه جنوبی خود دارد. این خصومت به خشونت نظامیان ژاپنی در جریان استعمار ژاپن بر کره و اواخر جنگ جهانی دوم بازمی ‌گردد. از این حیث کره شمالی رقیب سنتی کره جنوبی نقطه مشترکی با همسایه جنوبی‌ اش دارد. براین اساس آنچه که به عنوان پیش ‌شرط مذاکره از سوی کره جنوبی برای کره شمالی، عنوان شده است، غیر از مسئله هسته ‌ای، بیشتر ضامن منافع آمریکا است. در واقع کره جنوبی از اعمال پیش ‌شرط برای انجام مذاکره با همسایه شمالی خود، در پی رساندن آمریکا به اهداف بین ‌المللی ‌اش می‌ باشد، تا دست یافتن به منافع ملی خود.

از طرف دیگر، با رشد چین در عرصه بین الملل و قدرت گرفتن روزافزون این کشور، سیاست خارجی آمریکا به طور محسوسی به سمت مهار چین، تغییر مسیر داده است. البته ایالات متحده با چرخش به سمت این منطقه هم می‌ تواند چین را منزوی ساخته و این کشور را تا حد ممکن تحت محاصره کشورهای دوست آمریکا درآورد و هم خطر و هزینه مقابله نظامی با کره شمالی را بر دوش کشورهای متحد خود در منطقه بگذارد.

آمریکا در نظر دارد از ژاپن و کره‌ جنوبی تا استرالیا و زلاندنو، حضور نظامی ‌اش را گسترش دهد و پایگاه ‌های نظامی خود را درفیلیپین، سنگاپور، مالزی، اندونزی، تایلند، و حتی اخیراً با اجاره پایگاه مشهور «کام‌ ران» در ویتنام که روزگاری دست روس‌ ها بود، به وجود آورد و یا پایگاه ‌های موجود را تقویت کند.

کره جنوبی و هزینه‌ های تهدید کره شمالی

ادعای دونالد ترامپ برای تهدید جلوه دادن خطر كره‌ شمالی برای صلح جهانی، این فرصت را به آمریكا داده است، تا با موج‌ سواری روی برنامه اتمی پیونگ یانگ، حضور خود را در مناطق نزدیك چین تقویت و پروژه مهار چین را محقق كند. در شرایطی كه تصور می ‌شد، با روی كار آمدن دونالد ترامپ در آمریكا، هزاران نیروی نظامی این كشور از شبه‌ جزیره كره خارج می ‌شوند، به محض ورود ترامپ به كاخ سفید همه چیز تغییر كرد و ترامپ برخلاف شعارهای خود دستور داد نیروهای بیشتری به شبه‌ جزیره كره اعزام شوند.

هشدار مقامات آمریكایی درباره جنگ احتمالی با كره شمالی در هفته‌ های اخیر، خطر جنگ هسته‌ ای در شبه جزیره كره را افزایش داده بود، اما با عقب‌ نشینی دونالد ترامپ از مواضع تهدید ‌آمیز خود علیه رهبر كره شمالی، التهاب جنگ در این منطقه كمتر شد و الآن مقامات واشنگتن با تغییر لحن خود از مذاكره با كره شمالی سخن می ‌گویند. از زمان جدایی دو کره، کره جنوبی و کره شمالی هیچ‌ گونه روابط دیپلماتیکی با یکدیگر نداشته ‌اند. کره شمالی بارها همسایه جنوبی خود را تهدید به حمله اتمی کرده و حتی آزمایش‌ های اتمی متعددی انجام داده است، که به تازگی آزمایش بمب هیدروژنی خشم بسیاری از کشورها و سازمان ملل را برانگیخته است.

آن گونه كه از شواهد و قرائن پیداست، به نظر می رسد هشدارهای آمریكا علیه كره شمالی تنها جنبه تبلیغاتی داشته و اهداف دیگری در ورای این اقدام نهفته است. آمریكایی ‌ها به خوبی این مسئله را می‌ دانند كه برنامه موشكی كره شمالی تهدیدی مستقیم برای امنیت آمریكا نیست، اما با این بهانه خیز نرمی را برای نزدیك شدن به حیاط خلوت چین كه بزرگ‌ ترین چالش برای هژمونی آمریكا در جهان است، برداشته ‌اند. کره جنوبی به دلیل قرار گرفتن در منطقه استراتژیک و راهبردی شرق آسیا بارها مورد توجه و حتی حمله کشورهای همسایه خود از جمله چین و ژاپن قرار گرفته است.

ایالات متحده آمریکا دست به نمایش قدرت نظامی خود زده و استقرار قطعات سامانه دفاع ضد موشکی تاد(THAAD)  را در کره جنوبی آغاز کرده است. به گزارش وزارت دفاع کره جنوبی، اولین کانتینر حامل قطعات این سامانه وارد منطقه ‌ای در استان گیونگ‌ سانگ (Gyeongsang) شده است. قرار است که سامانه تاد تا پایان سال ۲۰۱۷ به مرحله بهره ‌برداری برسد. سامانه تاد قادر به دفاع در برابر موشک‌ های کوتاه و میان ‌برد است و می‌ تواند این موشک‌ ها را خارج از جو زمین نیز منهدم سازد.

آمریكا با استقرار سامانه تاد در پی این است، که با نزدیك شدن به مرزهای چین، تحركات نظامی این كشور را زیرنظر بگیرد. آمریكا ادعا می‌ كند، كه استقرار این سامانه برای مقابله با تهدیدات موشكی كره شمالی است، اما از آنجا كه این سامانه عمق خاك چین را می‌ تواند هدف قرار دهد و موازنه قوا را به نفع واشنگتن تغییر دهد، پكن به شدت با استقرار آن مخالف است. از این رو چین استقرار سامانه تاد را تهدیدی برای مصالح امنیتی خود تلقی می‌ کند، چرا که استقرار سامانه هشداردهنده فراگیر تاد توان بالقوه موشکی چین را نیز هدف گرفته و استراتژی این کشور برای حملات نظامی علیه نیروهای رزمی آمریکا در اقیانوس آرام را تضعیف می‌ کند. روسیه نیز مخالفت خود با استقرار این سامانه پدافند موشکی در کره جنوبی را ابراز کرده است.

تجارت پاشنه آشیل می‌ شود

اصلی ‌ترین مسئله اکنون اختلاف دو کشور بر سر پیمان تجارت آزاد دو طرف است، که ظاهراً مورد تأیید و پسند واشنگتن نیست. ترامپ که بسیاری از برنامه و اقدامات دولت باراک اوباما، رئیس‌ جمهور سابق آمریکا را زیر سئوال برده و در حال توقف و یا تحول در آنهاست از این توافق هم انتقاد کرده است. او دو ماه قبل این توافق را یکی از بدترین توافقات تجاری میان دو کشور دانست، اما در شرایطی که تصور می‌ شد موضوع خاتمه یافته است، بار دیگر در جریان سفر «مون» به آمریکا گفت: که خواستار تکرار مذاکرات درباره این توافق است. کره جنوبی این درخواست را به منزله تلاشی از سوی آمریکا مبنی بر حمایت‌ گرایی تجاری یک‌ جانبه دانسته و از این بابت ابراز نگرانی کرده است.

از دیدگاه کره جنوبی تلاش آمریکا بر این استوار است، که باید حمایت ‌های بیشتری از صنایع، شرکت‌ ها و کارخانه ‌های آمریکایی شود و شرایط به نحوی باشد، که شغل‌ های بیشتری برای آمریکایی ‌ها ایجاد گردد. کره جنوبی تا اندازه‌ ای تلاش کرده است تا این درخواست‌ ها را جواب‌ گو باشد و سیزده میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری برای پنج سال آینده در آمریکا در نظر گرفته است. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی و دیگر رسانه‌ های کره‌ای درخواست ترامپ را درباره تکرار گفت ‌وگوهای تجارت آزاد نادرست و غیرمنطقی و مصداق حمایت‌ گرایی تجاری یک‌ جانبه دانسته ‌اند.

اکنون یک نگرانی بزرگ برای کره جنوبی وجود دارد: اگر آمریکا به دنبال تأمین یک ‌جانبه منافع خود در این توافقنامه تجاری باشد و آن را به هر صورت ملغی کند، وحدت نظامی دو کشور هم تحت تاثیرات منفی قرار گیرد. با این حساب به نظر می‌ رسد که دولت ترامپ به شکلی در حال باج ‌گیری از دولت «مون جائه این» است یعنی اگر کره‌ ای‌ها حمایت آمریکا را می ‌خواهند باید در زمینه تجاری امتیازاتی بدهند و منافع واشنگتن را تأمین کنند. ترامپ تواققنامه تجارت آزاد بین دو کشوررا یک مصیبت و یک پیمان بسیار بد توصیف کرده است، که فرصت ‌های شغلی را در آمریکا نابود می کند و باعث کسری تجاری فراوان این کشور در برابر کره جنوبی می‌ شود.

با این وصف آمریکا به دنبال حمایت بیشتر از شرکت‌ های این کشور به خصوص در زمینه ‌های فولاد و خودروسازی و خدمات در کره است و ترامپ هم ابراز امیدواری کرده است، توافقنامه اقتصادی و تجارت آزاد دو کشوردر آینده مورد اصلاحات جدی قرار گیرد. اصلاحاتی که اگر اعمال شود و کره جنوبی نتواند در آن عرصه های تجاری را برای خود محفوظ نگه دارد، می‌ تواند برای این کشور به منزله یک شکست بزرگ تجاری تلقی شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟