کرزی: من در زمان ریاست جمهوری ام شریک کشتار مردم نبودم

  • انتشار: ۷ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 33801

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین می گوید من شریک کشتار غیر نظامیان در زمان ریاست جمهوری ام نبودم، من مخالفت خود را در سال 2009 با افزایش نیروهای آمریکایی اعلام کردم. وی گفته است که سفیر وقت آمریکا، در نامه ای به واشنگتن نوشته که کرزی شریک ما نیست.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین در گفتگو با دویچه وله ضمن مخالفت با افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: من در زمان ریاست جمهوری‌ام شریک آنها در وقوع جنگ بیشتر و کشتار غیرنظامیان در افغانستان نبوده‌ام‌. در آن زمان من مخالفت خود را در سال 2009 با افزایش نیروهای آمریکایی اعلام کردم. اگر به یاد بیاورید سفیر آمریکا به واشنگتن نوشت که کرزی شریک ما نیست و او راست می‌گفت.

ریییس جمهور پیشین افغانستان با اشاره به پناهجویان افغان در آلمان اعلام کرد که نتایج شکست در افغانستان به آلمان نیز رسیده است.

حامد کرزی می گوید؛ وضعیت امنیتی در افغانستان متاسفانه آنگونه که ما انتظار داشتیم نیست؛ بمب‌ها در سراسر کشور منفجر می‌شوند، هر روز ناامنی در کشور وجود دارد. اکنون پس از گذشت ۱۶ سال مبارزه علیه افراط‌گرایی و تروریسم هنوز گروه‌های تروریستی جدیدی در افغانستان سر بر می‌آورند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بزرگترین مشکل در راه برقراری صلح در افغانستان چیست، گفت: در واقع این مسئله به دلیل کشور افغانستان و یا مردم افغان نیست. مردم افغانستان همکاری کامل با جامعه بین‌المللی دارند. در واقع عوامل خارجی در افغانستان بسیار در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در این کشور تاثیرگذار هستند. ایجاد بسترهای آموزش و تامین منابع مالی برای تروریست‌ها در همین راستا است. همچنین عامل مهم دوم استراتژی آمریکا در افغانستان است. رویکرد این کشور علیه افغانستان و جنگ با افراط گرایی عواقب سنگینی به همراه داشت؛ کشتار غیرنظامیان در افغانستان و ایجاد زندان‌هایی در این کشور، نقض تمامیت ارضی و نقض ارزشها و فرهنگ افغانستان از جمله این مواردند.

او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مهاجرت هزاران نفر از مردم افغان به اروپا گفت: شهرهای ما امن هستند. هر از گاهی بمب‌هایی منفجر می‌شود. فرزاندان من هم در افغانستان هستند و میلیون‌ها نفر از مردم افغان در این کشور زندگی می‌کنند. جوانان ما باید در کشورشان حضور داشته و به کشور خودشان کمک کنند.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان درباره سیاست دولت آلمان در بازگرداندن برخی از افغان‌ها به کشورشان گفت: کسانی که از سوی آلمان پذیرفته نمی‌شوند باید با افتخار به کشورشان بازگردند و در این کشور زندگی کنند و آنهایی که در آلمان پذیرفته می‌شوند باید به قوانین این کشور احترام بگذارند. من توصیه‌ای هم به دولت آلمان دارم. دولت آلمان باید با شرکای اروپایی‌اش پشت میز مذاکره بنشیند زیرا نتایج شکست در افغانستان به آلمان نیز رسیده است.

وی ادامه داد: آلمان باید مطمئن شود که رویکرد آمریکا درباره آینده افغانستان به گونه‌ای باشد که بتواند حامل صلح باشد. برهمین اساس آلمان به همراه اروپا نقش دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟