کرزی: راه ندادن طالبان در کنفرانس بن یک اشتباه بود

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 43792

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان که در به آلمان رفته است در صحبت با یکی از رسانه های این کشور گفته است که شرکت ندادن طالبان در کنفرانس بن یک اشتباه بود.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین در نشست رسانه ای در شبکه دویچه وله آلمان در پاسخ به سوالی که چرا در زمان ریاست جمهوری صلح با طالبان صورت نگرفت، ضمن انتقاد از کشورهای غربی، آمریکا را مسئول این ناکامی دانست.

کرزی در پاسخ به اینکه چرا وی در زمان ریاست جمهوری به آنچه که اشرف غنی، رئیس‌جمهور کنونی افغانستان در مساله روند صلح با طالبان به آن دست یافت، نرسید، واکنش غربی‌ها در جنگ 17 ساله افغانستان را مقصر شمرد و گفت: در کنفرانس بین‌المللی 2001 درباره افغانستان که در بن آلمان برگزار شد طالبان نیز باید شرکت می‌داشت. اینکه این گروه را از چنین کنفرانسی مستثنی کنیم اشتباه بود.

وی ادامه داد: آمریکا دست به اقدامی تلافی جویانه علیه طالبان زد و شبه‌نظامیان طالبان را با این اقدام به سمت مناطق کوهستانی و در داخل پاکستان راند.

کرزی همچنین آمریکا را به خاطر عدم اعمال فشار بر اسلام‌آباد به منظور دست برداشتن از حمایت از افراط گرایان مورد انتقاد قرار داد و افزود: طالبان همچون دیگر افغان‌ها به دنبال صلح هستند و می‌شد آنها را پای میز مذاکره کشاند. در حال حاضر راه طولانی برای دستیابی به صلح در پیش‌رو داریم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس موقت میان کابل و طالبان به یک روند دائمی تبدیل شود. البته اعلام کرد که موانعی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟