کرزی در هند: یک کشور (پاکستان) نمی تواند برای همیشه ما از رسیدن به صلح بازدارد

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 17116

حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق در حاشیه نشست رایسینا که در دهلی‌نو برگزار شده بود؛ با اشاره غیرمستقیم به پاکستان گفت که یک کشور نمی‌تواند برای همیشه ما را از رسیدن به صلح بازدارد.

رئیس‌جمهور سابق، در حاشیه نشست سه روزه رایسینا در دهلی‌نو ضمن تأیید اظهارات نخست‌وزیر هند در این اجلاس، به ای اِن آی هند گفت: کشورها برای مبارزه با افراط‌گرایی نیاز به همکاری با یکدیگر دارند.

وی با اشاره غیرمستقیم به پاکستان اظهار داشت: “یک کشور نمی‌تواند برای همیشه ما را از دستیابی به صلح بازدارد.”

نشست سه روزه رایسینا در دهلی‌نو با سخنرانی مودی نخست‌وزیر هند آغاز شد.

مودی در این نشست اعلام کرد که کشورش به تنهایی نمی‌تواند برای صلح گام بردارد و اگر پاکستان بدنبال مذاکره است باید از حمایت از گروه‌های تروریستی را متوقف کند.

نارندرا مودی نخست وزیر هند گفت که اقدامات ما به تعاملات اقتصادی، تجاری و امنیتی سرعت بخشید و در گفت‌وگو با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا به این توافق رسیدیم که به کار بر دستاوردهای توافقنامه استراتژیک واشنگتن – دهلی‌نو ادامه دهیم.

وی در مورد روابط هند و چین نیز گفت که برخی اختلافات میان دو قدر همسایه امری غیرطبیعی نیست.

نخست وزیر هند در ادامه با تاکید بر استفاده دهلی نو و پکن از فرصت های گسترده تجاری خاطرنشان کرد توسعه و پیشرفت هند و چین فرصت بی سابقه ای برای دو کشور، منطقه و جهان فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد هرچند هند و چین اختلاف هایی در زمینه های مختلف دارند ولی باید به منافع و نگرانی های یکدیگر احترام بگذارند.

چین با تلاش های هند برای عضویت در گروه تامین کنندگان هسته ای به این دلیل که دهلی نو پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرده ،مخالفت می کند.

مخالفت چین با قرار گرفتن نام ‘مسعود اظهر’ فرمانده گروه شبه نظامی’جیش محمد’ در فهرست تحریم های بین المللی از اختلاف های هند و چین است .

کنفرانس سیاسی و جغرافیایی ‘رایسینا’ از روزچهارشنبه به مدت سه روز با حضور 250 نماینده از 65 کشور جهان در دهلی نو آغاز شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟