کرزی خواهان برگزاری لویه جرگه شد

  • انتشار: ۲۰ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 31827

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور، می‌گوید برای دست‌یابی به صلح و امنیت نیاز است یک «لوی جرگه‌ی عنعنوی» برگزار شود و در آن تمام اقشار جامعه حضور داشته باشند. و نیز او از تحریک طالبان خواسته، برای این که خارجی‌ها از کشور بیرون شوند، دست از جنگ بردارد.

کرزی امروز (پنج‌شنبه) در یک نشست خبری در منزلش به خبرنگاران گفت که برای تامین صلح و امنیت و در جریان قراردادن مردم از آن‌چه در افغانستان می‌گذرد برگزاری یک لوی جرگه عنعنوی نیاز جدی است. در مورد برگزاری این لوی جرگه او با طالبان، رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله مفصل صحبت کرده است.

آقای کرزی گفت که او به تحریک طالبان نامه نوشته و از آنان خواسته که دست از جنگ بردارند و به صلح بپیوندند: «به طالبان هم نامه نوشتم. به آنان گفتم اگر می خواهید خارجی‌ها از کشور تان بیرون شوند، باید دست از جنگ بردارید.»

آقای کرزی در مورد راهبرد جدید امریکا در قبال افغانستان نیز گفت که این راهبرد، کمکی به تامین صلح در افغانستان نخواهد کرد؛ برعکس دامنه‌ی جنگ و تنش‌ها را گسترش خواهد داد.

کرزی گفت که امریکا برای تامین صلح و امنیت در افغانستان، تمام ابزارها را در اختیار دارد.

وی گفت: امریکا برای تامین صلح و امنیت در افغانستان، تمام ابزارها را در دست دارد. برای تامین صلح در افغانستان می تواند از کشورهای منطقه کمک بگیرد.

او گفت که افغانستان خواهان رابطه‌ی نیک با تمام کشورهای همسایه است و همان‌طور که با امریکا دوست است، می‌خواهد با دیگر کشورهای جهان نیز دوست باشد.

کرزی در مورد پیمان امنیتی با امریکا نیز گفت برای این که امریکا تامین صلح در افغانستان را ضمانت نکرده بود او آن پیمان را امضا نکرد.

او گفت شاید او اشتباه کرده باشد؛ اما گسترش دامنه‌ی جنگ در کشور نشان می‌دهد که امضای پیمان امنیتی با امریکا سودی نداشته است: «حکومت نو این قرارداد را امضا کرد. برای این که خواستم حکومت تقویت شود، حرفی نزدم، خاموش ماندم. گفتم شاید من در اشتباه باشم. اما دیدید که در قریه-قریه افغانستان ناامنی زیاد شد و حالا ملت در ترس به سر می‌برند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟