کرزی: آمریکا به دنبال ثبات در افغانستان نیست

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 24926

حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق می گوید که ثبات در افغانستان در دستور کار آمریکا قرار ندارد و بحران جاری در افغانستان حاصل اشتباهات آمریکا و مبارزه غیرمسئولانه این کشور در مبارزه با تروریسم است.

به گزارش تسنیمٰ کرزی که از منتقدان سیاست‌های آمریکا در کشور در مصاحبه با شبکه خبری «سی.جی‌.تی‌.ان» چین اعلام کرد که برقراری ثبات در افغانستان و مبارزه با تروریسم در این کشور در دستور کار آمریکا قرار ندارد.

حامدکرزی تصریح کرد: اگر ثبات و مبارزه با تروریسم در افغانستان در دستور کار آمریکا در افغانستان قرار می‌داشت ما پس از سال‌های متوالی حالا شاهد گسترش افراط‌گرایی و ظهور داعش در افغانستان نبودیم.

وی در این مصاحبه برقراری ثبات و پایان بحران در افغانستان را وابسته به عملکرد صادقانه آمریکا و تلاش مسئولانه این کشور برای پایان جنگ در افغانستان می‌داند.

رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: بحران در افغانستان در حال تشدید است و عامل تشدید این بحران مبارزه غیرمسئولانه آمریکا با تروریسم و اشتباهات این کشور در افغانستان است.

وی افزود: «از زمانی که آمریکا تحت عنوان مبارزه با تروریسم و برقراری امنیت وارد افغانستان شده است در مبارزه با تروریسم به جای تمرکز بر مراکز امن تروریست‌ها به تشدید آتش جنگ، زندانی کردن افغان‌ها و بمباران روستاها در افغانستان پرداخته است.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که از یک سو چین تلاش دارد تا با پادرمیانی میان کابل و اسلام‌آباد روابط دو کشور را بهبود بخشد و از سوی دیگر آمریکا در آستانه نهایی کردن رویکرد خود در قبال افغانستان است.

همچنین دفتر مطبوعاتی آقای کرزی، با نشر بیانیه‌ای گفته است که رئیس جمهور پیشین افغانستان، هنگام سخنرانی در ششمین اجلاس جهانی صلح، با قدردانی از تلاش‌هاى رئیس جمهور چین براى بهترساختن روابط ميان افغانستان و پاكستان، از آن پشتيبانى كرده است.

این اجلاس، به تاریخ ۲۴ و ۲۵ ماه روان میلادی، در دانشگاه تسنگهوا چين برگزار شد و روی مسایل مهم امنیت جهانی در آنجا بحث شد.

چین در این اواخر، تلاش می‌کند که روابط میان کابل – اسلام‌آباد را که در دو سال اخیر به تیر‌گی گراییده است، بهبود ببخشد.

در پی دیدار اخیر وانگ یی، وزیر خارجۀ چین با مقام‌های افغان و پاکستانی، این سه کشور اعلامیه‌ای مشترکی صادر کردند که در آن آمده است ” هر سه طرف متعهد به حفظ صلح و ثبات در منطقه، افزایش اتصالات و ارتباطات منطقه‌یی و همکاری‌های اقتصادی بوده وخواهان ارتقا و گسترش دامنۀ امنیت و توسعۀ مشترک می‌باشند”.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟