نام کتاب های پیامبران اولوالعزم چیست و کدام پیامبران کتاب داشتند؟

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75559

نام کتاب های پیامبران اولوالعزم چیست؟ اصلا پیامبران اولوالعزم یعنی چه؟ و چرا به آنها اولوالعزم می گویند؟ پاسخ همه این پرسش ها در این مطلب؛ همراه ما باشید:

پیامبران اولوالعزم چه کسانی اند؟

قبل از اینکه بدانیم پیامبران اولوالعزم چه کسانی اند و نام کتاب های پیامبران اولوالعزم چیست باید بدانیم واژه اولوالعزم یعنی چی؟ «اولوالعزم» از ترکیب دو واژه «اولو» به معنای صاحب یا صاحبان و «العزم» به معنای اراده محکم و استوار، صبر، وفای به عهد، قصد و تصمیم و حکم و شریعت به دست آمده است. طبق معنای لغوی و تحت اللفظی معنای اولوالعزم می شود: صاحبان اراده یا صاحبان صبر و صاحبان شریعت.

اینکه چرا به بعضی از پیامبران اولوالعزم می گویند شاید به این دلیل باشد که این پیامبران صاحب شریعت و حکم جدید هستند و از سوی خداوند شریعت جدیدی را ابلاغ می کنند و از سوی دیگر چون صاحب شریعت جدید هستند پس لزوما با گرفتاری ها و مشکلات جدید نیز روبرو هستند پس به عزم و اراده و تصمیم جدی محکمتری نیاز دارند و صبر بیشتری را می طلبند. علامه طباطبایی در تفسیر شریف المیزان می نویسد: «این که عزم به معنای عزیمت یعنی حکم و شریعت باشد، توسط روایات اهل بیت (ع) تأیید شده است»

پس از بررسی معنای لغوی اولوالعزم و قبل از اینکه به کتاب های پیامبران اولوالعزم بپردازیم لازم است بدانیم که اینکه پیامبری اولوالعزم است یعنی دارای شریعت و آئین جدیدی است که پیامبران همزمان یا پیامبران بعد از آنها مروج دین و شریعت و آئین پیامبران الوالعزم هستند. واژه اولوالعزم یکبار در آیه ۳۵ سوره احقاف آمده است و خداوند متعال می فرماید: «فاصبر کما صبر اولوا العزم من الرسل و…»

همچنین خداوند نام ۴ تن از پیامبرانی را که مروج آئین جدیدی بودند غیر از پیامبر گرامی اسلام ذکر می فرمایند: «شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ وَ ما وَصَّیْنا بِهِ إِبْراهیمَ وَ مُوسى‏ وَ عیسى‏ أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فیهِ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکینَ ما تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبی‏ إِلَیْهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدی إِلَیْهِ مَنْ یُنیبُ. شوری – ۱۳ ؛ آیینی را برای شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آنچه را بر تو وحی فرستادیم و به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم این بود که: دین را برپا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید! و بر مشرکان گران است آنچه شما آنان را به سویش دعوت می کنید! خداوند هر کس را بخواهد برمی گزیند ، و کسی را که به سوی او بازگردد هدایت می کند.

کتاب های پیامبران اولوالعزم

در روایات اما ویژگی هایی برای پیامبران اولوالعزم ذکر شده است که عبارتند از اینکه اولا باید دعوت این پیامبران الهی جهانی و همگانی باشد و حتی شامل موجودات دیگر از جمله اجنه نیز گردد و ثانیا اینکه شریعت و دین مستقلی باشد و سوم اینکه این پیامبران صاحب کتاب باشند. پس کتاب های پیامبران اولوالعزم یکی از ویژگی های خاصی است که این پیامبران دارا بوده اند.

کتاب های پیامبران اولوالعزم کدام است؟

آنچه از بررسی آیات و روایات در خصوص کتاب های پیامبران اولوالعزم روشن می شود این است که پیامبران اولوالعزم ۵ نفرند که عبارتند از: حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت عیسی و آخرین فرستاده الهی حضرت محمد مصطفا علیهم السلام. و کتاب های پیامبران اولوالعزم نیز عبارتند از:

  1. صحف (کتاب حضرت نوح )
  2. صحف ( کتاب حضرت ابراهیم(ع)
  3. تورات (کتاب حضرت موسى(ع)
  4. انجیل (کتاب حضرت عیسى(ع))
  5. قرآن (کتاب حضرت محمد(ص)

در حدیثی از حضرت امام رضا علیه السلام در مورد کتاب های پیامبران اولوالعزم و اینکه چزا این پیامبران اولوالعزم اند این طوری آمده است: «از امام رضا (علیه‌السلام) سؤال شد که چگونه ایشان (حضرت نوح) اولوالعزم شدند حضرت فرمودند:

«زیرا نوح همراه با کتاب و شریعت مبعوث شد و هر کس بعد از ایشان آمد طبق کتاب و شریعت و روش ایشان عمل کرد تا این‌که ابراهیم با کتاب و صحف جدید آمد و هر پیامبری بعد از ایشان آمد طبق شریعت حضرت ابراهیم عمل کرد. تا این‌که جناب موسی آمد و تورات را که کتاب جدیدی بود آورد و بعد از آن هم مسیح با انجیل که شریعت جدیدی بود آمد و تا زمان پیامبر اسلام هر کس می‌آمد طبق شریعت حضرت عیسی عمل می‌کرد تا این‌که پیامبر اسلام با قرآن و شریعت جدیدی آمد که حرام و حلال آن تا روز قیامت به همان صورت باقی خواهد ماند»

سرانجام کتاب های پیامبران اولوالعزم

حضرت نوح اولین پیامبران از میان پیامبران اولوالعزم می باشد که صاحب شریعت و کتاب بوده اند، آنچه که از بیان آیات قرآن کریم به دست می آید این است که محتوای دعوت و شریعت حضرت نوح نیز دعوت مردم به توحید و یکتاپرستی بوده است و ایشان نیز صاحب کتاب بوده اند هرچند اسم کتاب شان معلوم نیست ولی در قرآن از کتاب حضرت نوح به «صُحف» و «کتاب نوح» یاد شده است.

علامه طباطبایی می نویسند: مقصود از «الکتاب» در آیه ۲۱۳ سوره بقره که می­فرماید: « کان الناس امه واحده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه » کتاب حضرت نوح است. در مورد کتاب حضرت نوح اطلاعات دیگری در دست نیست و هیچ اثری نیز از آن یافت نشده است.

دومین پیامبر از میان پیامبران اولوالعزم حضرت ابراهیم علیه السلام می باشد. درباره نام کتاب آسمانی این پیامبر بزرگ نیز در قرآن از لفظ «صحف» استفاده شده است.

از دقت در آیات کریمه قرآن در می یابیم که کتاب حضرت ابراهیم مجموعه ای از دست نوشته ها و کتابچه ها بوده که محتوی آن دستورات خدا و مجموعه ای از وحی الهی بوه است. از این کتاب نیز آثاری بر جای نمانده اما آنچه که از اشارات قرآنی در می یابیم این است که این کتاب و کتاب حضرت موسی همسو و هم جهت بوده اند.

از دیگر کتاب های پیامبران اولوالعزم تورات حضرت موسی و انجیل حضرت عیسی و قرآن کریم که معجزه جاویدان پیامبر اسلام است می باشد. قرآن کریم که به فرموده خدای تعالی از هرگونه تحریف و کژی در امان است ولی انجیل و تورات کنونی که در میان ما است دستخوش تحریفات و تغییراتی گردیده اند.