کتاب آتش و خشم در مورد ترامپ چه نوشته است؟

  • انتشار: ۲۵ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 35606

کتاب آتش و خشم درون کاخ سفیدِ ترامپ نوشته مایکل وولف به توصیف رفتارهای ترامپ و تیم انتخاباتی او پیش از پیروزی تعجب‌برانگیز ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و هم‌چنین به ابعاد شخصیتی ترامپ از دیدگاه اعضای کابینه وی (به ویژه «استیو بَنِن» استراتژیست ارشد برکنارشده کاخ سفید) طی یک سال اول ریاست‌جمهوری او پرداخته است.

پیش از آن‌که آتش و خشم به طور رسمی منتشر شود، بخش‌های منتخبی از آن در رسانه‌های مختلف آمریکایی منتشر شد و با توجه به توصیفات جنجال‌برانگیز کتاب از ترامپ و تیم انتخاباتی و کابینه او، به سرعت توانست مخاطبان بی‌شماری را به خود جلب کند.

گزارشی درباره کتاب «آتش و خشم»

آتش و خشم شامل توصیفاتی دقیق و سرشار از جزئیات از درون تیم همراه ترامپ، چه پیش از انتخابات و چه بعد از آن، می‌شود و از طریق مصاحبه‌هایی که وولف ادعا می‌کند با بیش از ۲۰۰ نفر، از خود ترامپ تا اعضای ارشد تیم او، گرفته است، نشان می‌دهد که چگونه کارکنان ارشد کاخ سفید تعاملاتی پرتنش با یک‌دیگر داشته‌اند و امیدی نیز به پیروزی ترامپ در انتخابات نداشته‌اند. این روایت‌ها تا جایی پیش می‌رود که وولف مدعی می‌شود: «۱۰۰ درصدِ افراد اطراف ترامپ» معتقدند وی برای سِمت ریاست‌جمهوری مناسب نیست.

علاوه بر نکات قابل‌توجه کتاب، واکنش‌های آتشین ترامپ به آتش و خشم نیز دلیل مضاعفی شد تا اثر وولف‌، مانند یک بمب چند مگاتُنی، فضای سیاسی آمریکا را منفجر کند. ترامپ علاوه بر حمله به این کتاب به روش توئیتری منحصربه‌فرد خودش، توسط یک وکیل نیز اقدام به تهدید نویسنده و ناشر کتاب کرد تا مانع از انتشار متن کامل کتاب شود.

همین موضوع باعث شد تا هنری هولت و همکاران ناشر آتش و خشم، تاریخ انتشار کتاب را جلو بیندازد و کتاب را ۵ جنوری ۲۰۱۸ (تنها دو روز پس از انتشار عمومی بخش‌هایی از آن) عرضه نماید. گزارش‌ها حاکی از آن است که این کتاب طی تنها سه روز بعد از انتشار، به آمار سفارش و فروش بیش از یک میلیون عددی دست پیدا کرد و حتی پیش از انتشار، تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب در فروشگاه‌های آمازون و iBooks اپل شد.

مایکل وولف کیست و چگونه «آتش و خشم» را نوشته است؟

وولف یک خبرنگار جنجالی است که با استفاده از ارتباط نزدیکش با صاحبان قدرت در آمریکا، چندین دهه است صنعت رسانه را در این کشور پوشش داده است. وی علاوه بر ستون‌نویسی برای رسانه‌هایی مانند مجله «نیویورک»، «ونتی فیر» و «هالیوود ریپورتر»، چندین کتاب نیز نوشته است که از جمله آن‌ها دو کتاب در خصوص غول‌های ثروتمند رسانه‌ای آمریکا هستند. وولف تا کنون سه بار نامزد دریافت «جایزه ملی مجله» در آمریکا شده و دو بار این جایزه را دریافت کرده است.

شهرت رسانه‌ای وولف و علاقه ترامپ به یکی از مقالات قبلی وی احتمالاً کلید ورود نویسنده به کاخ سفید شده است.احتمالاً شهرت وولف در رسانه‌های نیویورکی موجب شده بوده تا ترامپ او را از مدت‌ها قبل از انتشار آتش و خشم، مدنظر داشته باشد. یکی از دلایلی هم که گفته می‌شود تیم دونالد ترامپ سال گذشته به خاطر آن، اجازه دست‌رسی وولف به اطلاعات و جزئیات زندگی سیاسی ترامپ را داده، همین شهرت وی است. به ادعای خود وولف، دلیل دیگر نیز، انتشار گزارشی مورخ ۱ جون ۲۰۱۶ توسط وی در هالیوود ریپورتر درباره ترامپ است که این نامزد وقت انتخابات، از آن خوشش آمده بوده است.

البته شواهد دیگری هم نشان می‌دهد که وولف با خود ترامپ غریبه نبوده است. وی در اواخر دور اول رقابت‌های (درون‌حزبی) انتخابات سال ۲۰۱۶، مصاحبه‌ای را با ترامپ ترتیب داده بود که بسیار خبرساز هم شد. وولف در جایی از این مصاحبه از نامزد حزب جمهوری‌خواه می‌پرسد: «برگزیت؟ موضع شما چیست؟» و با این پاسخ مواجه می‌شود: «ها؟» وی بار دیگر می‌گوید: «برگزیت.» و ترامپ جواب می‌دهد: «آهان…» و وولف را وادار می‌کند تا یکی از مطرح‌ترین و پرتکرارترین واژه‌های سیاسی در آن زمان را این‌گونه برای ترامپ تشریح کند: «خروج بریتانیایی‌ها از اتحادیه اروپا

ترامپ می‌گوید اجازه ورود وولف به کاخ سفید را نداده، اما خبرنگار آسوشیتدپرس می‌گوید وولف حتی با مجوز قرار ملاقات در کاخ سفید رفت‌وآمد می‌کرده است.به هر حال، و از برآورد اظهارات ضد و نقیض در این‌باره، به نظر می‌رسد وولف واقعاً به کاخ سفید دست‌رسی داشته است، چراکه برخی خبرنگاران رفت‌وآمدهای وی در کاخ سفید را تأیید کرده‌اند. به عنوان مثال، زک میلر خبرنگار آسوشیتدپرس در کاخ سفید، در توئیتر خود می‌نویسد: «به نوبه خود باید بگویم: چندین باری که من وولف را در کاخ سفید دیدم، وی با نشان آبی‌رنگ مخصوص قرار ملاقات اجازه ورود به ضلع غربی را پیدا کرد، نه با نشان خاکستری مخصوص مطبوعات.

آن‌چه در بالا ذکر شد، خلاصه‌ای از بخش‌های بسیار مهم کتاب آتش و خشم درباره ترامپ، تیم انتخاباتی او و کابینه دولت وی بود که واقعیت‌های زیادی را درباره فضای سیاسی داخل آمریکا به تصویر می‌کشد. با این وجود، کتاب مایکل وولف جزئیات بیش‌تری از روابط و تعاملات ترامپ و تیمش را نیز توصیف می‌کند که پرداختن به آن‌ها نیازمند گزارشی (و بلکه گزارش‌هایی) مستقل است.

منبع: مشرق

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟