کاظمی قمی و امیرخان متقی پیرامون موضوع حقابه ایران دیدار و گفتگو کردند

  • انتشار: ۳ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 135397

سفیر و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه طالبان گفته است، آب افغانستان باید طوری مدیریت شود که هدر نرود و حق ایران ضایع نشود.

به نقل از ۸ صبح، ضیا‌احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان، یک‌شنبه‌شب، ۲ دلو، با نشر توییتی از دیدار امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه این گروه با حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، خبر داده است.

تکل نگاشته است که دو طرف در این دیدار در مورد موضوعات سیاسی و اقتصادی میان دو ‌کشور، با تأکید بر حسن همجواری و منافع دو‌جانبه گفت‌وگو کرده‌اند.

براساس توییت تکل، قمی گفته است: «با درنظرداشت اهمیت آب، باید تلاش صورت گیرد تا آب طوری مدیریت شود که ضایع نشود و حق ایران به آن برسد.»

متقی نیز گفته است که طالبان به رعایت حق‌آبه ایران مطابق معاهده ۱۳۵۱ میان دو کشور متعهد است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان تصریح کرده است: «میزان اندک باران باعث کمبود آب شده و این یک عذر واقعی است و ما امیدواریم که این مشکل با افزایش میزان باران حل شود.»

گفتنی است که افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌ای برای استفاده از آب رودخانه هلمند را امضا کرده‌اند. براساس این معاهده، ایران حق دارد تا ۲۶ متر مکعب در ثانیه، حق‌آ‌‌به داشته باشد. براساس این محاسبه سالانه باید ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از دریای هیرمند افغانستان به دریاچه هامون ایران بریزد.

دولت ایران ادعا دارد که در سال گذشته آبی حدود کمتر از ۴ میلیون متر مکعب به دریاچه هامون رسیده است.

طالبان همواره اعلام کرده‌اند که به تعهدات دولت‌های پیشین درباره حق‌آبه ایران متعهدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟